– Vi ska vara större än kebab och leverera en gemenskap
Schysst käk fick under 2022 ett enormt genomslag, vilket visade sig både i att omsättningen passerade 200 miljoner och en lång rad utmärkelser. Exempelvis utsågs de till Årets leverantör på Dagligvarugalan och fick Stora Näringslivspriset i Västmanland. För att ta nästa steg på tillväxtresan rekryterades under hösten Jennie Arvenäs till marknadschef. Jennie är hjärnan bakom flera välkända reklamkampanjer och kommer senast från en tjänst som strateg på Meta, företaget bakom Facebook.
Berätta om din roll på Schysst käk?
– Nu i början handlar det mycket om att sätta mig in i varumärket och lära känna teamet. Det händer mycket på Schysst käk. Vi växer och våra produkter lanseras nu i februari i Finland. Mitt uppdrag innehåller flera olika delar. En del är att arbeta för att forma, definiera och förtydliga vad varumärket står för i framtiden och mot konsumenter. Dessutom ska jag uppdatera reklamkoncept, budget och planer för året tillsammans med mitt marknadsteam. Jag har stor hjälp av Alex Kheirmand som tidigare hade ungefär den rollen jag nu har, säger Jennie.
Vad har du själv för relation till företaget och branschen som sådan?
– Jag är vegetarian och tycker att Schysst käks vegokebab är riktigt god. När det gäller mat i stort är det mer outforskad mark. Hemma lagar min sambo all mat. Sonens favorit är faktiskt Schysst käks produkter, till och med före tacos.
Schysst käk startades i Västerås av bröderna Amir och Alex Kheirmand 2015, efter att Amir vunnit TV-tävlingen Sveriges mästerkock.
– De har delat upp ansvaret för företaget ungefär så att Amir är ansiktet utåt och fokuserar på nya koncept och mat. Hans bror Alex brukar beskrivas som den mer samlade som arbetar med siffror och strategier, så att Amirs idéer går att genomföra. Men nu när jag har lärt känna dem skulle jag nog säga att båda är ganska excentriska och öppna. Det tror jag är framgångsnyckeln. De tror på sin sak och gör allt på sitt sätt. Schysst käk är också en väldigt öppen och personlig arbetsplats med högt i tak. Det märks att de uppskattar att man är sig själv och säger vad man tycker och tänker. Det är fritt fram att bolla tankar och idéer.
Mer än 20 år inom reklam
Efter mer än 20 år inom reklambranschen har Jennie fått erfara att uppriktighet inte alltid uppskattas.
– Reklamvärlden har varit ganska mansdominerad och det har ibland varit svårare som kvinna att få förtroende. På reklambyråer hände det att jag kallades lilla gumman och blev tillsagd att tona ner mig. När jag sedan gick över och arbetade med varumärken direkt i företagen var det en helt annan upplevelse. Där blev jag accepterad som jag är och fick ett helt annat förtroende.
Hierarkierna och alla outtalade regler kring olika roller var som bortblåst. På Schysst Käk är det noll prestige och sånt, ingen behandlas annorlunda.
Karriären började med en utbildning på Berghs School of Communication till art director.
– Jag har alltid varit bra på att rita och måla. Jag blev antagen till flera olika konstutbildningar men valde den kommersiella banan, eftersom jag ville kunna försörja mig och tyckte det var spännande.
Då var Berghs mer fokuserat på konstnärligt hantverk. Jag älskade utbildningen och mer eller mindre bodde på skolan och experimenterade med allt mellan himmel och jord. Fast jag är oteknisk var jag intresserad av det digitala och började jobba på mindre reklambyråer när jag blev klar år 2000. På så sätt lärde jag mig hur man jobbar som art director.
Världens bästa webbyrå
Efter några år fick Jennie drömjobbet på reklambyrån Farfar i Stockholm.
– Farfar var det coolaste stället man kunde jobba på och är bland det roligaste jag gjort. Jag kan se likheterna mellan Farfar och Schysst käk. Båda brinner för det man gör och inte är så ängsliga. Farfar vann många internationella priser för digitala kampanjer åt företag som Nokia, Björn Borg och Arla.
Byrån var en föregångare på flera områden och utsågs till världens mest kreativa reklambyrå av The Gunn Report flera år i rad. De bidrog till det svenska digitala undret som satte Sverige på kartan internationellt. För mig var det skönt att få det bekräftat att det finns potential i den digitala världen.
Ville komma närmare affärerna
Efter 8 år på Farfar blev det förändringar i ledningen och Jennie sökte sig vidare till andra reklambyråer.
– Så småningom ledsnade jag på byråvärlden, den ängsliga mentaliteten och perfektionismen. Jag ville göra något nytt och komma närmare affärerna för att kunna påverka mer. Då sökte The Absolut Company en ny kreativ kraft och jag blev Global Creative Lead för allt socialt innehåll för 264 marknader.
– Jag jobbade särskilt mycket med den amerikanska marknaden och lanserade snabba, roliga koncept. Det var jättekul och spännande men det var mycket resande och jag hade en liten son. Tillslut gick det inte längre. Då hamnade jag på Tele2 istället. Det var där jag verkligen insåg hur fantastiskt det är att jobba i den innersta kärnan i ett företag och lära känna varumärket på djupet. Det blir nästan som en kärleksrelation och man kan se effekter och mäta resultat med chans att göra om och göra rätt. Det gillar jag verkligen.
På Tele2 var Jennie delaktig i beslutet att ta hand om det kreativa arbetet inhouse istället för att lägga ut på byråer.
– Vi hanterade allt kreativt för Tele2s alla varumärken, bland annat Comviq. Det var väldigt kul, lärorikt och krävande. När jag kände att jag inte kunde komma längre där började jag leta andra jobb och lyckades bli erbjuden arbete på Tiktok, Meta/Facebook och Snapchat. Jag valde Facebook för att det funnits så länge och har många olika plattformar. Det var väldigt lärorikt att vara på ett stort amerikansk bolag men jag saknade att ha ett eget team och kunna jobba snabbt, kreativt och hands-on. Det ser jag fram emot att göra nu på Schysst käk. Det är ett så roligt varumärke och ett gäng som vill göra mycket. Det passar mig bra!
Hur ser din kreativa arbetsprocess ut?
– Många pratar om att en kreativ process kräver frihet. Jag tror tvärtom på struktur. Sedan kan man ha moment av kaos i strukturen. Om det ska göras en brainstorming är det bra att skapa ett ramverk med en tydlig process, tidsplan och struktur och att alla kommer förberedda. Personligen har jag ett stort behov av att stöta och blöta idéer i öppen dialog. Jag tänker sällan innan jag pratar. Ibland är det jättedåliga idéer som kommer ut, men även det kan få igång någon annans tankar.
Var hämtar du inspiration?
– Jag får inspiration från så många håll, ibland vet jag inte ens var det kommer ifrån. Allt ifrån digitala plattformar till naturen. Jag och min familj bor i en gammal kvarn utanför Uppsala och jag får energi av att bo på landet. Naturen, trådgården och att ha häst, det är min primära inspirationskälla. Ridningen har funnits med mer eller mindre hela livet. Det är superviktigt för mig att ha något som jag brinner för utöver jobbet. Men jag älskar också social media. Det är kul och utbildande, alla ens intressen kan få näring där.
Hur ser du på ditt ledarskap?
– På Schysst käk kommer jag att fungera som en kreativ ledare, som även innefattar strategi och planering. Precis så jag vill ha det. Däremot skulle jag dö inombords om jag bara skrev Excel-ark. Jag har försökt men det är inte då jag kan göra mig rättvisa. Min styrka är att fylla på med inspiration och bidra med ett strategiskt perspektiv på kommunikation.
Vad är dina visioner för Schysst käk?
– Först och främst att vi lyckas med lanseringen i Finland och sedan rulla ut i fler länder efter det. Ur ett kommunikativt perspektiv vill jag lyckas med att göra Schysst käk till ett varumärke som folk vill hänga med. Vi ska vara större än kebab och leverera gemenskap. Vardagen behöver inte vara trist och vi kan addera något till människors liv med hemmakebab. För att lyckas med det måste vi bli ännu bättre på att berätta vår story. Jag är övertygad om att vi kommer få ännu fler att älska oss. Viktigt är att berätta på olika sätt för olika grupper, beroende på vad du gillar och vem du är. Med digitala kanaler finns det så många olika sätt att nå ut idag.
– Jag läste till exempel att Nils van der Pool cyklade 6 mil mitt i vintern för att köpa kebab, det behöver ingen göra längre. Vi finns i närmaste butik. För oss handlar det bara om att göra allt bättre på ett kul sätt och att ha roligt tillsammans. Jag tror faktiskt att det märks, de som har roligt på jobbet gör också rolig reklam. Den devisen jobbar jag efter. Det blir lite som att cirkeln i mitt arbetsliv sluts efter starten på Farfar.
Vad tänker du om framtiden?
– Jag är otroligt spänd på vad vi ska göra framöver. Jag är så glad för alla möjligheter, du vet aldrig vad Schysst käk ska hitta på. Det kommer hända massor av spännande saker och vara otroligt kul. Jag hoppas att alla konsumenter och följare har kul tillsammans med oss, säger Jennie avslutningsvis.
Om profilen
Namn: Jennie Arvenäs
Ålder: 48 år
Bor: Björklinge utanför Uppsala
Bakgrund: Jennie är en av Sveriges mest framgångsrika marknadsförare och kreativa ledare. Efter arbete på världens bästa webbyrå Farfar har Jennie bland annat arbetat på The Absolute Company, Tele2 och Facebook. Sedan hösten 2022 arbetar hon med att få västeråsbolaget Schysst käk att ta nästa steg i sin kommunikation och nå än fler. På fritiden syns hon ofta i stallet eller på ridturer.