Orresta Golf & Konferens har upplevelser för alla typer av besökare året om. Nu har de precis lanserat en padelbana.
Välkommen till en familjär golfklubb där du kan känna dig som hemma
Mitt emellan Enköping och Västerås ligger Orresta Golf & Konferens som ägs och drivs av Christopher Duberg Johansson och Christer Johansson. Framgång träffar Christopher som berättar om hur de arbetat för att utveckla golfbanan till ett fullständigt besöksmål.
– Marken och fastigheterna ägs av vår familj, men det är jag och min pappa som kör driften. I Sverige finns ungefär 450 golfklubbar varav 90 procent drivs som ideella föreningar. Vi är faktiskt en av få som är privatägda, berättar Christopher.
– En del kan tycka att det är snobbigt med vissa golfbanor, men det som vi hört och försöker leva efter är att Orresta är familjärt och att gästerna känner sig som hemma. Folk kan slappna av här. Min pappa är här sju dagar i veckan och går runt och pratar med alla, för att veta att alla är nöjda med sin vistelse. Oavsett om man är konferensgäst, golfare eller padelspelare kan man komma hit, ut på landet, till en avslappnad och trevlig miljö. För golfspelande gäster kan vi också erbjuda ställplatser för husbilar och husvagnar.
Nya satsningar
Christopher berättar om de satsningar som de har på gång just nu.
– Just nu bygger vi om bunkrarna på golfbanan. För oss har det varit viktigt att bygga en golfbana som både är förlåtande för spelare med högre handicap och utmanande för spelare med lägre handicap. Dessutom har vi hakat på padeltrenden och precis lanserat vår nya padelbana. För våra gäster vill vi erbjuda en helhetsupplevelse med god mat, aktiviteter och gott boende.
Från grisar till golf
Historien om Orresta börjar tidigt 90-tal med en lantbrukare som började bygga en golfbana. Dessvärre gick projektet i konkurs innan golfbanan blev färdigställd. Christophers pappa Christer skulle bygga ut sin grisproduktion och behövde därför extra lokaler.
– Så det blev att vi hyrde lokaler från bonden, som då sa till min pappa att han måste bygga klart golfbanan. Så vi, tillsammans med en annan familj, köpte gården dagen innan den skulle på exekutiv konkursauktion. Samtidigt som vi byggde klart golfbanan tog vi in en tredje familj i ägandeskapet och öppnade golfklubben 1998.
– Sen så rullade det på, vi utvecklade banan hela tiden. Min pappa var fortsatt lantbrukare och drev golfbanan lite på sidan av. En av ägarfamiljerna ville hoppa av kort efter öppning, och några år senare ville även den tredje familjen köpas ut. Runt 2010 kom jag hem till gården och började arbeta på golfbanan med marknadsföring, hemsida, med mera.
Den stora förändringen för anläggningen kom när de byggde om en av byggnaderna till ett hotell med sju rum.
– Den satsningen ledde till att restauratören tyckte det blev för stort och sa upp sitt avtal. På den tiden jobbade jag ett par dagar i veckan på Orresta, men så frågade min pappa om jag inte skulle flytta hem och driva restaurangen i egen regi. Så vi provade. “Vi kör”, helt enkelt. Tidigare hade vi bara haft personal som skötte banan och receptionen, men nu rekryterade vi kökspersonal och utökade öppettiderna. Det gav snabbt resultat.
Snabbast växande företag 2015
– Vi var tidigt ute med golfpaket och märkte snabbt ett ökande intresse. Det gjorde att vi byggde ut hotellkapaciteten ytterligare och fördubblade vår omsättning på fem år. 2015 vann vi sedan pris som Gasell, det var riktigt häftigt. Efter utmärkelsen byggde vi ytterligare en fastighet, så nu hade vi 30 dubbelrum och det gjorde att vi verkligen lyfte. Omsättningen har ökat varje år sedan dess.
Pandemins konsekvenser
Under resans gång beslutade Christopher och Christer att hålla öppet även på vintern.
– Man vill ju behålla personalen för att kunna växa tillsammans. Vi tog ett aktivt beslut att hålla öppet året om och då började vi med konferenser, vilket vi satsat på och utvecklat. Något som gick bra ända fram till pandemin. Men vi är optimistiska och bygger en stor lounge till konferensdelen som blir klar till nästa år.
Om det var tyngre för konferenserna, gick det bättre för golfbanan.
– Golfbranschen i hela Sverige hade ett rekordår 2020, för folk hade plötsligt tid att komma. Hemester-effekten gjorde att vi aldrig haft så många besökare som i juli-augusti. Så det vi tappade i början av året tog vi igen under sommaren. Det är så bra just med golfen, man är fyra stycken och utomhus och kan hålla avstånd. Här kan både äldre och yngre spela golf det känns säkert att vara på banan. Så vi hoppas att alla, oavsett golfförmåga, ska känna sig välkomna till oss i sommar, säger Christopher Duberg Johansson avslutningsvis.