Steam Hotel öppnade i Västerås gamla nedlagda ångkraftverk år 2017. I den industriromantiska miljön hållerett internationellt nöjespalats på att växa fram. Trots farhågor att den stora hotellsatsningen skulle slå ut stadens mindre aktörer visade sig istället Steams framgångar öka antalet gäster till hela området.

Felix Fuchs har varit VD på Steam Hotel sedan år 2018 och berättar mer om vad gästerna kan förvänta sig. 

– Vi vill skapa en upplevelse som gästen inte varit med om förut. Det gäller både anläggningen som är spektakulär i sig och innehållet vad gäller mat, dryck och aktivering. Hotellrummet är egentligen bara en plats för att förlänga upplevelsen, tanken är att gästerna ska uppleva karaokerummet, biosalongen, vår playground och restaurangerna. Mötet mellan personalen och gästerna skapar en unik och välregisserad upplevelse oavsett om man kommer som ett par, kompisgäng, familj eller för en konferens. Det är en bred målgrupp men vi har byggt anläggningen så att den är lika härlig för alla.

Felix berättar att det är såväl 7-åringar som 77-åringar som väljer att komma hit.

– Åldersmässigt har vi en fantastisk spridning, det är verkligen en lyx att jobba med ett varumärke som tilltalar så många. För barn är den enda ålders gränsen vår Pool club. Men i december förra året förvärvade vi å andra sidan Kokpunkten, Sveriges enda actionbad. Så vi har något som passar alla.

Felix Fuchs, vd.

Lämnar med känslan att det finns mer

De flesta gäster kommer ifrån Storstockholmsområdet och Mälarregionen. Felix tror att det är helheten på Steam som lockar besökarna.

– Vi har fortfarande stor buzz kring varumärket trots att det gått sex år sedan vi öppnade. Vi har otroligt nöjda gäster som vill komma tillbaka. Det finns såklart andra spännande ställen att besöka men här kommer allt samman. Det går inte riktigt att ta på vad det är. Inredningen av ångkraftverket är väldigt spektakulär, det går inte att bygga nytt på det sättet. Vi kallar det för industriromans när den mjuka, hemtrevliga känslan möter teglet, det hårda och industrin. Vi har ett hus med upplevelser för minst 48 timmar. Men de flesta stannar bara en natt, så många lämnar med känslan att det finns mer att göra. Så ska det vara. Vi har ju tre restauranger, åtta barer, badhus, golfsimulator, pool club och både inom- och utomhuspool. 

De tre restaurangerna är Chamberlin grill, Locavore med asiatiska smaker och italienska Di Sopra. 

– Det är tre skilda restaurangkoncept och upplevelser som alla följer sin egna tydliga röda tråd. Det är inte bara smak-erna och matlagningen som följer temat utan också inredning och musik, en helhetsupplevelse där allt hänger ihop. Det gäller även för frukosten som vi serverar i kontinental-amerikansk stil på Chamberlin och med inspiration från Asien i Locavore. Den asiatiska frukosten är lite annorlunda men otroligt populär och uppskattad att prova på.

Konferens för 500 sittande personer

Förutom nöjesresenärer kan Steam ta emot konferenser med flera hundra personer. 

– I vår största konferenslokal tar vi 500 sittande personer. Vi har ett helt team med koordinatorer som jobbar med att planera både kring helheten i huset och varje enskilt behov. Vi ser gärna att deltagarna inte bara spenderar tid i konferenslokalen, då missar de så mycket av Steamupplevelsen. Det går att skapa mycket mervärde om vi får vara med och sätta planen. 

Personliga möten kan inte ersättas

Efter sammanslagningen med Kokpunkten har verksamheterna nästan 500 anställda. Filosofin kring personalens bemötande är något som de arbetar hårt med.

– Vi har fantastiskt personal. Jag läser ofta i gästfeedbacken om det. Det är underbart för det är det svåraste att återskapa. Vi har skapat den kulturen med fyra värdeord: personligt, passionerat, professionellt och lekfullt. De värdena ska genomsyra varje gästkontakt som våra medarbetare har. Passionerat, professionellt och lekfullt har varit med sedan starten. Personligt lade vi till för några år sedan. Vi vill använda den starka utvecklingen av digitala verktyg för att bli ännu mer personliga. Det är ett kritiskt moment för att skapa en oförglömlig upplevelse. Digitala verktyg är praktiska men kan inte ersätta interaktionen med receptionist, bartender och servis som pratar med kunden på ett personligt sätt. Det är det som är service i världsklass. Vi vill att varje individs personlighet ska genomsyra hur den bemöter gästen. Då blir det på riktigt.

Hur är det att driva den här typen av verksamhet i Västerås? 

– Rekrytering är en utmaning när man som vi verkar i en mindre stad bredvid en stor stad som Stockholm, dit många i branschen dras. Men vi lyckas attrahera arbetskraft från många närliggande orter, inklusive Stockholm. Vi tar stort eget ansvar att utbilda och kompetensutveckla. Det är ett kritiskt moment för oss att säkra att personalen stannar kvar och att vi har den kompetensnivå vi vill ha i huset. Regionen har faktiskt fantastiskt många upplevelser att erbjuda, inklusive en fin restaurangscen. Men det är en utmaning att få gästerna att hitta rätt, då allt är ganska utspritt. Vi på Steam upplever i alla fall att Västerås stad är öppna för dialog och gärna lyssnar på våra behov och idéer. 

Marknaden är inte ett nollsummespel

Ångkraftverket hade stått tomt sedan nedläggningen 1992 när det förvärvades av Peab. 

– De hade planer på att bygga om men när byggnaden kulturmärktes fick de tänka om. De stod med en byggnad som behövde hitta innehåll. Det första som blev till var actionbadet Kokpunkten. Det var första delen av en vision om Destination Kokpunkten som också skulle innehålla hotell och ett Energy Action Center. För driften av hotellet gick frågan först till de stora hotellkedjorna som alla drog samma slutsats: att det inte fanns behov av ett nytt hotell i Västerås. Staden hade ett klassiskt affärsresenärsmönster med cirka 65%  beläggning, högre under veckan och lägre över helgen. Besök och priser var konstanta och de kunde inte se något skäl att starta ett nytt  hotell. Då fick vi i ESS group frågan. Vi såg istället ångkraftverket som en fantastisk plats i ett tätbefolkat område med flera medel- och stora företag. Om vi kunde skapa så stor dragningskraft att det geografiska läget inte är avgörande så är ångkraftverket en fantastisk möjlighet. Så vi började jobba med reseanledningarna: mat, dryck och upplevelser i överflöd. Nu sex år senare har vi 96% beläggning och vi har hjälpt Västerås att spränga drömgränsen på en halv miljon besöksnätter om året. Det har inte gått ut över stadens andra hotell, utan det som har hänt är att gästerna har ökat vilket skapar mer uppmärksamhet och förutsättningar även för restauranger och butiker att verka i stan. Marknaden är inte ett nollsummespel, man kan göra väldigt mycket tillsammans.

Planer för hotellets framtid

Felix berättar att utvecklingsandan fortfarande går på högvarv i företaget och att de har stora planer för framtiden.

– Vi vill bli ännu mer av ett nöjespalats, som vår egen variant av Las Vegas eller Disneyland. Nyligen har vi gjort en stor satsning på event, som stand up och konserter, där vi ordnar det i egen regi. Sedan har vi många idéer för området omkring. Turbinhallarna som var tänkta för action centret kan bli en otroligt häftig kultur- och eventhall för musik, konst och evenemang. På  taket ovanför Actionbadet vill vi bygga en pool med fantastisk utsikt över Mälaren och på innergården kan det bli fokus på sport och fysisk aktivering. Men den häftigaste visionen vi har just nu är nog för området framför hotellet där man kan skapa något för hela staden – tänk Västerås motsvarighet till Central Park i New York. I ett samarbete med Västerås stad och Peab har vi alla chanser att skapa något unikt, ett internationellt nöjespalats i Västerås. Actionbadet är såklart ett stort tillskott till det. Men vi har väldigt mycket kvar att göra, säger Felix avslutningsvis.