Unika träningsmaskiner ger rätt belastning
1080Motion är träningsmaskinerna som elitidrottare använder över hela världen. Västeråsbolaget drivs sedan 10 år tillbaka av entreprenörsparet Anna-Carin Månsson och Manni Svensson. Efter flera års vidareutveckling av produkterna har det stora genomslaget kommit det senaste året.
1080Motions träningsmaskiner används av elitidrottare över hela världen för att bli snabbare, smidigare och starkare. Företaget är grundat runt en uppfinning från Västerås där tiokamparen Rolf Öhman arbetade. Tillsammans med Ole Olsen och Christoffer Bergkvist, teknikchef på 1080Motion idag, utvecklades maskinerna med stöd från Robotdalen i Västerås.
– Idén var riktigt bra, men de hade svårigheter med att kommersialisera uppfinningen. När jag behövde rehabilitering efter en höftoperation kom jag i kontakt med Rolf och Christoffer. Med kunskap om min bakgrund som tennisprofil och entreprenör bad de om min och rehabteamets hjälp att ta idén vidare. Vi bildade 1080Motion där jag, min livspartner Manni och rehabteamet gick in med startkapital, och Rolf och Christoffer blev ägare, säger Anna-Carin Månsson.
Från ökenvandring till succé
Anna-Carin lyfter fram styrkan i kombinationen av hennes kunskaper inom sälj och att bygga team, med Mannis kunskaper inom teknikutveckling.
– Tillsammans är vi ett bra team. Vi har båda lång erfarenhet av att starta, driva och sälja företag och har hanterat svåra utmaningar tidigare. I teknikbolag som bygger på innovationer så behöver du vara uthållig. De tre första åren var det en ökenvandring, med några enstaka kunder. Premier League-laget Everton var tidigt ute och även en amerikansk friidrottstränare i Nederländerna. Av en slump kom ett tv-team att rapportera om när de fick sin maskin och kallade den ”magic machine” vilket blev en jättebra marknadsföring för oss. Allt handlar om förtroende, och duktiga tränare känner andra tränare. När de ser att våra maskiner ger resultat så sprider det sig.
Idag är 1080Motion ett välkänt varumärke inom flera idrotter.
– Inom vår nisch är vi en välkänd aktör med mer än 1100 maskiner sålda i världen. Idag finns vi representerade hos 110 proffslag samt olympiska träningsanläggningar, rehabkliniker och universitet. Lokalt har vi Sport Performance Center, Västerås Friidrott och Athletic Science & Performance Center som kunder. Den nordamerikanska marknaden står för 60% av vår försäljning, därför har vi ett helägt dotterbolag i USA. Där använder vi vårt svenska ursprung som en kvalitetsstämpel, och har fått stort genomslag inom inte minst de stora proffsligorna.
Utvecklats ihop med landslag
1080Motion har i nuläget två grundmodeller som finns i några olika varianter.
– Vår första maskin heter 1080 Quantum. Den används för bland annat rehabilitering. När du tränar måste du ta i, samtidigt som risken då blir hög att skada sig. Quantum har en elektrisk motor som kan ställa in och bestämma hur motståndet ska bete sig. Dessutom går det att göra så att belastningen är olika hög i olika delar av rörelsen, vilket gör träningen mer effektiv.
Den andra modellen heter 1080 Sprint och finns i två versioner.
– Sprint har en lång lina, över 90 meter. Den kan antingen ge motstånd, det vill säga du rör dig ifrån maskinen, eller så rör du dig mot maskinen som då ger assistans. Assistansen gör att du tränar på att röra dig snabbare än du kan utan assistans och så småningom lär sig kroppen och hjärnan. Maskinen utvecklades tillsammans med Riksidrottsförbundets träningsanläggning Bosön i dialog med simlandslaget för tio år sedan. I somras lanserade vi Sprint 2 som är en mindre och batteridriven maskin som är enkel att ta med sig på exempelvis flyget och har upp till 180 meter lina.
Maskinerna kan användas av utövare i en lång rad sporter. Den stora gruppen finns inom ishockey, amerikansk fotboll, friidrott och simning.
– Även fotboll kommer starkt nu i Europa. Dessutom passar maskinerna även in för sporter med mycket rotationer som golf och tennis. Nyligen blev vi antagna till AO Startup av Tennis Australia som arrangerar Australian Open. De vill sprida våra maskiner till hela tennisvärlden, vilket är särskilt kul för mig som gammal tennisspelare.
En viktig del av 1080Motions framgång beror på deras engagemang inom forskning.
– Vi har testprotokoll för olika sporter som vi tagit fram i samarbete med forskare på Norges idrottshögskola, där vår forskningsledare Ola Eriksrud arbetar. Exempelvis har vi protokoll som visar hur en axel ska tränas för att rehab ska gå snabbare jämfört med andra träningsmetoder. Hårt arbete har gjort att vi kunnat bevisa våra maskiners resultat i vetenskapliga artiklar, vilket är en förutsättning för att sälja till elitidrottare världen runt. Tidigare har det varit svårt att mäta utvecklingen när man rehabiliterar en skada, med våra maskiner kan du mäta varje steg. Med den feedback du får från maskinerna är det lättare att hitta rätt balans och träna hårt utan att skador förvärras.
Anna-Carin lyfter fram att hennes egen bakgrund som tennisspelare betyder mycket för företaget.
– Jag har tagit med mig idrottens perspektiv. Precis som i tennis måste man träna mycket innan man går ut och säljer. Det är samma element av förberedelser, och går att applicera på affärer också. Att utveckla ett team, jobba och nå ett mål tillsammans är en fantastisk känsla. Vår roll som företag är att vara tränares bästa vänner. De har ett otacksamt jobb då de ofta får sparken och går vidare till andra lag. Då vill de ofta ha med sig våra maskiner till nästa arbetsgivare. Det är en liten värld, speciellt i USA där deras proffs- och collegelag har helt andra budgetar än i Sverige. Där har våra nya portabla maskiner gått väldigt bra.
Stolpe in senaste tiden
Inom företaget står de själva för all utveckling av både hårdvara och mjukvara.
– Vi har ett team med en stor bredd av kompetenser, med allt från systemvetare, programmerare, ingenjörer till en doktor inom biomekanik. Teamet är grunden för allt. Jag tror mycket på värdet av långsiktiga relationer. Därför är våra anställda även med som delägare i företaget. När alla känner att de får vara med och dela på vinster så får man mer tillbaka av medarbetarna. Vi vill att alla ska ha kul på jobbet och tjäna pengar om det går bra. Nyligen har vi fördubblat teamet till fjorton personer i Västerås, så vi behöver växa in i den nya kostymen. Samtidigt vet vi att vi senare i år kommer att behöva bli fler. Inte minst skulle vi behöva få in fler tjejer i teamet som nu främst består av killar.
Efter att de arbetat hårt med produktutveckling de senaste sex åren har utvecklingen sedan sommarens lanseringar varit otroligt lyckosam.
– Efter allt kämpande med produktutveckling så är det en häftig känsla att det varit mycket stolpe in den senaste tiden. Under tiden vi utvecklat nya produkter har vi legat lite lågt, men nu skulle vi behöva bli lite mer kända lokalt också. Vi vill gärna nå ut till fler än elitidrotten och komma in mer på ”vanliga” gym och rehabkliniker, men vill förstås även bli mer kända som en framtida arbetsgivare.