Med Jens of Sweden förnyade Jens Nylander sättet att lyssna på musik och med JAYS fick han oss att längta efter nya hörlurar. Ändå är Automile hans största framgång. Foton Automile.
Tredje gången gillt för serieentreprenören Jens
Jens Nylander är entreprenören som förändrade hela musikbranschen från ett studentrum i Västerås. Även om det är mp3-spelare och hörlurar som gjorde honom till ett namn är det med tjänster inom connected cars som han rönt sina största framgångar. Automile som Jens startade 2014 såldes i oktober 2020 för cirka 1 miljard kronor och gick samman med ABAX.
Jens Nylander blev känd för den svenska allmänheten som Jens of Sweden när han lanserade sin MP3-spelare i början av 2000-talet. Vad som är mindre känt är att han under den tiden bodde i Västerås. Jens resa började dock längre norrut.
– Jag föddes i Sundsvall, men flyttade ihop med min pappa när jag var sju år och växte upp i Hudiksvall. Redan som sjuåring började jag med Microsofts första operativsystem, jag lärde mig allt om datorer, skruvade och programmerade i olika programmeringsspråk. Jag gjorde allt för att det var kul att skapa och programmera spel. Det var interneteran och jag jobbade extra redan under gymna-siet, berättar Jens.
Efter gymnasiet flyttade Jens till Uppsala för studier.
– Jag hade ganska höga betyg och hade drömmen om att bli läkare. IT var det jag alltid sysslat med men Civilingenjörsprogrammet i Informationsteknik var ett andrahandsval. Väl i Uppsala fick jag inte mycket tid över till studierna utan blev istället hela tiden anlitad för mina IT-kunskaper. Jag började jobba extra på Academic Work som nyligen startat och bara hade någon anställd förutom de tre grundarna. Det var en kul pionjärtid och jag hjälpte till att bygga ett av de första hotellbokningssystemen för internet.
När Jens träffade sin blivande fru förändrades framtidsplanerna.
– Cecilia dök upp i mitt liv 2002. Hon bodde i Stockholm, vi ville bo tillsammans och var sugna på att hitta något nytt. Därför flyttade vi till en studentlägenhet i Västerås för att läsa ett entreprenörsprogram på Mälardalens högskola. Det var då jag kom på idén till Jens of Sweden. Jag hade ett stort musikintresse och hade många mp3-filer på datorn, men ville ta med mig låtarna på ett praktiskt sätt. iPods fanns, men var för dyra för många. När jag fick kontakt med en sydkoreansk tillverkare så tog utvecklingen med Jens of Sweden fart.
Förändrade musikindustrin
Under två år kom Jens of Sweden att sälja över 100 000 mp3-spelare och gå från ingenting till att omsätta 80 miljoner kronor.
– Det häftigaste under tiden med Jens of Sweden var att kunna se attitydförändringen från musikindustrin. I början var de jättearga och det var svårt att nå samförstånd i frågan om digitalisering. Jag blev en debattör inom industrin som ställde kritiska frågor om hur de tänkte kring kommunikationen av musik.
Debatten bidrog till framsteg och banade väg för Spotify och andra musiktjänster. Framgången blev dock kortvarig och redan under 2015 var konkursen ett faktum.
Varför fungerade inte Jens of Sweden?
– Jag kunde definitivt ha varit en bättre chef och ledare. Men vi
drabbades även av flera olyckliga omständigheter. Tullen för mp3-spelare omdefinierades, även retroaktivt, dessutom hade vi artister som jagade oss och till sist var det vår sista mp3-spelare som hade så många allvarliga fel att den behövde lödas om manuellt. Idag kunde jag ha hanterat situationen bättre och tittat på varje problem för sig, men då lyckades jag inte fullt ut med det och tappade kontrollen över situationen.
Känns det som ett misslyckande?
– Ja, det gör det ju. Samtidigt ville jag bara framåt. Jag hade bara en sak i huvudet och det var att fortsatta med nästa pryl. Jag ville ta allt som vi gjort fel och försöka göra det bättre. Nästa grej blev hörlurarna. Jag hade förstått att mp3 och mobilen blir en enhet, ska man lyckas tjäna pengar måste man sälja tillbehören. Så 2006 startade jag Jays, ett premiumvarumärke med högkvalitativa hörlurar. Då hade inte iPhone kommit ut än och investerare sa bara: Vadå hörlurar? När Iphone släpptes så blev det en enorm förändring, då förstod alla att nu har man internet i mobilen. 2008 lämnade jag företaget, främst på grund av att ett efterhängset rättsfall från Jens of Sweden-tiden då jag på grund av ett missförstånd blev anklagad för feldeklarering av mp3-spelarna. Det dröjde ända till 2012 innan jag friades.
Åren som följde efter Jays var det mest familjen som dominerade Jens liv, då han och hans fru fick sitt första barn 2008 och tvillingar 2010.
– De åren var lite som ett vacuum. När man var mitt i att få barn var det bara att överleva dagen och med tvillingarna än mer. Cicci drog tyngsta lasset men jag hann inte tänka på idéer lika mycket. Jag hade inte den energin och glöden då. Jag arbetade då på ett konsultbolag i Stockholm.
”There must be a better way”
Efter några år som anställd återkom suget att ge sig in i entreprenörslivet igen under 2014.
– För mig fanns det då tre val. Digital hälsa stod vid dörren och en av mina vänner grundade Kry. Men jag såg problem med att arbeta i en politiskt styrd marknad. Den andra möjligheten var smarta uppkopplade hus. Jag fastnade för en tredje möjlighet inom bilindustrin. Genom åren har man som företagare alltid varit med om revisioner. Vid en av de här kontrollerna hade de haft synpunkter på hur vi fördelat bränslekostnaden mellan privata och företagsresor. Det var ett irritationsmoment för mig och de tekniska lösningar som fanns för elektroniska körjournaler var inte bra. Jag visste att det här måste göras på ett bättre sätt. Jag hade noll koll och ingen koppling till branschen men det är så jag alltid har jobbat. Det bästa är att börja från scratch, man vet inget utan har bara viljan att komma framåt och skapa en förändring. Det brukar vara bra att vara lite naiv, vet du för mycket är det lätt att bli skrämd, då vågar man inte. Det visade sig att vi med Automile kom fram i rätt ögonblick och hade fördelen mot våra konkurrenter i att vara digitala från dag ett. Affärsidén var att erbjuda digitala körjournaler som en tjänst till företag.
Att tidigt hitta kunder menar Jens var en viktig faktor i framgången.
– Det är avgörande att få med sig en kund när du börjar. Ragnsells var vår första kund, det var värdefullt. Att ett stort företag vågar ge en startup förtroendet att förvalta något är inte självklart. Jag förstod tidigt att abonnemangstjänster skulle ta över i B2B precis som de gjort inom streaming. Det är så kunderna vill betala, man kapitaliserar och köper inte längre utan förbrukar as you go. Det innebär också att vi fått möjlighet till en hög återkommande årsomsättning i Automile.
Juridiskt sett var Automile ett västeråsbolag på grund av att Jens bodde i Västerås.
– Men kontoret låg i Stockholm och när jag flyttade till USA försvann kopplingen till Västerås. Jag bodde i USA i tre år för att kratta vidare på marknaden och samla in mer kapital. När man driver en sådan här startup måste man kunna investera i tillväxt med hög risk. Det krävs mycket vilja för att göra det och oerhört tålamod. Men både Automile och ABAX har Norden som utgångspunkt. Det fanns intresse för företaget från externa aktörer de senaste 2-3 åren. När ABAX dök upp kände jag direkt att det var rätt typ av köpare. ABAX är ett äldre och större bolag som har ett egenintresse, som är sunt, nämligen att försöka använda Automile som en accelerator. Att storbolag vågar arbeta tillsammans med mindre bolag för att utvecklas tyder på sunt förnuft.
Vilken är din roll idag?
– Jag bidrar till koncernen med det jag gjort bra på Automile, som marknadschef och försäljnings-chef. Med erfarenheten från Automile kan vi modernisera ABAX. Samtidigt drivs Automile vidare i stort sett som tidigare inom koncernen. Reaktionen från kunder har varit övervägande positiv. Vissa använder båda systemen och på sikt är tanken att de då ska kunna ha samma kontaktperson. Utmaningen för både Automile och ABAX är att fortsätta växa, om än på olika sätt.
Vid sidan av Automile tittar han nu även på nya startups att investera i.
– Om jag stöter på intressanta start-ups kan jag självklart titta på att investera i dem. Det finns många intressanta startup, ett exempel är ORCA i Norge. De är i väldigt tidigt stadium men satsar på att digitalisera sjöfarten som ligger väldigt långt efter inom digitalisering. Det gör mig nyfiken, att kasta mig ut i mjukvara och hårdvara, och utmaningarna i kombinationen. Jag har även gjort en del fastighetsinvesteringar genom åren och köpt fastigheter i både Hudiksvall och Västerås. Små projekt som passar mig bra. Men det betyder inte att vi flyttar runt. Jag och min fru köpte vårt hus för 18 år sedan och där bor vi fortfarande kvar.
Vad skulle du ge för råd till dig själv som 21-åring?
– Våga och var inte rädd för att saker kan gå åt helvete. Jag är en levande symbol på det. Och ta hjälp när du känner att det behövs. Första åren var jag dålig på att hjälp, men jag har blivit bättre och bättre på det, säger Jens Nylander avslutningsvis.
PROFILEN
Jens Nylander
Ålder: 41 år
Bakgrund: Växte upp i Hudiksvall och flyttade till Västerås 2002 för att läsa på MDH. Grundade året efter Jens of Sweden som efter inledande framgång gick i konkurs 2005.
2006 startade Jens hörlursföretaget JAYS, idag Northbaze Group med ett börsvärde på 157 miljoner. Sålde sin senaste startup Automile hösten 2020.