Tre systrar sätter tak på Sverige

Systrarna Charlotta, Matilda och Viktoria har byggt ett framgångsrikt bolag runt en teknik deras pappa tagit fram. 

På bara fyra år har de gått från att sälja takelement från vardagsrummet hos pappa till att omsätta över 100 miljoner. Framgång träffar de tre systrarna som kompletterar varandra vad gäller såväl kompetens som personlighet.

Familjen växte de första åren upp i Stockholm innan de flyttade permanent till lantstället utanför Enköping. Föräldrarna var ur-stockholmare som fångats av gröna vågen och ville bo mer lantligt. Av de sex syskonen var det tidigt tydligt att de tre systrarna Charlotta, Matilda och Viktoria är entreprenörs-själarna. Under uppväxten arbetade pappa Göran som konstruktör och arbetschef innan han 1996 startade ett bolag som konstruerade och sålde träprefab med takelement som huvudprodukt. 

– När vi gått ut gymnasiet flyttade vi alla sex syskon till Stockholm. Vi tre kom att göra helt olika karriärer. Jag och Matilda har alltid kallats för tvillingarna för att vi ständigt umgicks, som att vi satt ihop. Vi läste ocså en Hotell- och turism­utbildningen tillsammans i Skövde, men det var aldrig rätt för  Matilda som senare läste vidare till redovisningsekonom, berättar Charlotta Tingstedt, försäljningschef på Svenska Takelement.

– Och jag som är minstingen var den som under mina tonår satt med pappa och pratade affärer när han hade ­startat sitt företag. Det var väldigt lärorikt. Jag har alltid varit visionären i familjen och kom lite av en slump in i skolvärlden där jag gick från att vara lärare till att precis vara klar rektor när jag ­kände att det ändå inte var rätt för mig, säger Viktoria Petersén, affärsutvecklare i bolaget. 

Starta företag ihop

Just i det läget hade de tre systrarna börjat prata om att starta ett företag ihop. För alla tre var det givet att de någon gång skulle starta företag, och Matilda drev redan sedan några år en redovisningsbyrå. Samtidigt hade Göran 2018 tagit fram ett nytt koncept för prefabricerade takelement.

– Det var det bästa jag gjort i mitt liv när jag startade företag, redan innan hade jag tänkt: varför är jag anställd, jag gör ändå allting men hade bara min lön. Först när jag var 100% säker att jag skulle

klara av det, gjorde jag det. Här är det lätt att se att vi skulle behöva uppmuntra fler kvinnor att tidigare våga satsa på att starta eget, berättar Matilda Wener Petersén, idag ekonomichef. 

– Vi började prata om att bilda ett företag tillsammans. Vi var inne på allt möjligt från eventbolag till rekrytering. Då vi har en bra uppdelning passar vi bra ihop som ett team: ekonomi, försäljning och visionerna. Sedan kom det sig naturligt, vår pappa var till åren och hade kommit på sitt nya koncept. Vi försökte först hjälpa honom att sälja tekniken men fick inte den responsen han hoppats på. Ingen förstod riktigt potentialen. Sedan handlar det förstås om att våga satsa, det handlar om att tugga på och göra jobbet. Det var nog ingen som trodde att bolaget några år senare skulle omsätta över 100 miljoner utifrån den tekniken. Och plötsligt så var det bara som att vi alla tre insåg, det är klart att vi ska göra pappas produkt själva istället, säger Charlotta. 

– Förutsättningen för att köra själva var att det var vi tre systrar som skulle ställa upp för varandra. Vi vet att vi är olika och att det kan bli konflikter, men det krävs för att ta sig framåt. Dessutom var det en stor trygghet att vi hade ekonomifunktionen in-house i form av Matilda, säger Viktoria. 

Vad är det som är unikt med Görans innovation?

– Det är just att det är en hybridkonstruktion som ger bättre bärighet och stabilitet i stommen, bättre miljöprofil och dessutom högsta brandklass. Genom att takelementen förproduceras inomhus ger det kontroll över fukt och det blir en mer effektiv produktion i jämförelse med platsbyggda takstommar, säger Charlotta. 

Började i soffan

När systrarna väl bestämt sig för att starta bolaget tillsammans med Göran, satte de igång hemma i soffan i föräldrahemmet. De satt där med varsin laptop och spånade. Produkten fanns och de började själv att bygga hemsidan. Samtidigt började Charlotta sälja in uppdrag innan det var klart var tillverkningen skulle ske. 

– För de allra första jobben fick vi kontakt med ett bolag i Estland som kunde tillverka takelementen. Det gick vägen och de levererades i början på 2020, säger Charlotta. 

Men så kom pandemin och Matilda började fundera på hur det skulle fungera med frakterna, dialog på engelska och kvalitetskontroll på distans. 

– Men det kändes inte som vi att jobba så, fortsätter Charlotta. 

– Vi tänkte inte att det skulle kunna tillverkas i Sverige, bilden var att det var för dyrt att tillverka i Sverige, berättar Viktoria vidare.

– Men då kände vi att det måste gå – vi löser det själva. Vi står för kvalitet, det betyder att ha kollektivavtal och schyssta villkor. Det var så vi ville bygga bolaget, berättar Viktoria.

Våren 2020 kom och Charlotta sålde in två stora jobb. Plötsligt stod de med affärer men ingen produktionslokal eller ens personal. 

– Det var i maj och de här två jobben skulle levereras i augusti, så vi satt i en rejäl knipa. Vi sökte efter lokaler i både Stockholm och Västerås, vi satt och googlade oss fram och råkade på den här lokalen. Det krav som vi hade, handlade om storleken på lokalen och att det var en travers som kan ta tio ton för att kunna lyfta och vända takelementen, säger Viktoria. 

– Vi hade riktigt tur och kunde flytta in här i juni. Nu hade vi en travers, en helt tom lokal och ett betonggolv men inget mer. Vår lösning blev att hyra in personal som kom med skåpbil och egna verktyg. Deras första uppdrag var att bygga det första tillverkningsbordet, säger Charlotta. 

Nästa steg var att bygga bolaget från grunden med egen personal. 

– Vi tog kontakt med GS-facket, som hjälpte oss mycket. Bortsett från Göran hade ju ingen av oss erfarenhet från byggbranschen. De här första åren är egentligen bara ett töcken, vi har bara gasat på sedan dess, säger Viktoria. 

Hur löste ni finansieringen? 

– Från början var det banken, och vi jobbade även med finansbolag som köpte fakturor då vi behövde köpa in materialet innan vi kunde ta betalt för det. Numera är det Almi och banken som bidrar med finansiering. Samtidigt står vi som materialleverantör inte med samma risker som entreprenörer i byggbranschen, vi tillverkar en produkt, levererar den och tar betalt, säger Matilda. 

Charlotta berättar vidare att de ville bygga ett bolag med goda värderingar redan från början. 

– Vi ville föra in mjuka värden och familjevärderingarna, om att alla är lika viktiga, säger Charlotta. 

– Vi kände alla att Stockholm är en ganska tuff stad att arbeta i, så vi längtade efter att jobba tillsammans och ha de här mjuka värdena, fortsätter Viktoria.

– Ett exempel på det är att vi alltid bjudit på tårta till alla som fyller år, då vi sjunger för födelsedagsbarnet. Tillslut blev det kalas varje vecka så nu har vi infört månadskalas istället då alla firas tillsammans som fyllt år, säger Matilda. 

– Många som börjat hos oss vittnar om att de i tidigare anställningar känt sig som en siffra i ett maskineri och att de här är en person. Nu jobbar vi med att hålla i det även när vi blivit femtio anställda, säger Charlotta. 

Familjär kultur

Viktoria pekar samtidigt på att alla inte uppskattar en familjär kultur på arbetet. Här gäller det att matcha och hitta rätt för bådas skull. 

– De som väljer att jobba här tycker att det är roligt, korta beslutsvägar och där alla får bidra med egna idéer. Det finns en tydlighet kring de olika rollerna, men det är inte hierarkiskt. Sedan så gillar vi inte heller en gammaldags hård jargong. Men vi har lyckats få till en bra mix med alla åldrar från 20-65 år som arbetar i produktionen. Däremot har vi haft svårt att rekrytera kvinnor, nu i mars börjar den första, säger Charlotta. 

– Jag skulle också vilja lyfta konstruktörerna, där har vi tänkt om kring deras roll. Hos oss är de med i säljet från början, de har kundkontakt och är delaktiga i produktionen. Det gör att de lär sig mycket och får en enorm bredd, säger Viktoria. 

Vad är det som gör att ni har lyckats så bra? 

– Först och främst så är det en bra produkt. Det finns en jättevinst för våra kunder att de kan få upp tak på husen snabbt med våra prefabricerade takelement. Vi konkurrerar med andra inom prefab-segmentet men vi har fördelen av brandskyddsklassningen REI60 som vi klarar utan brandgips. Våra element är dessutom mer flexibla, till exempel kan vi tillverka runda väggar. Nu bearbetar vi även den marknad som normalt kör med platsbyggt, där har vi tydliga fördelar när det gäller såväl tid, kostnad som en bättre miljöprofil med mindre spill, säger Charlotta. 

– Nästa steg blir att vi försöker komma in hos konstruktörer och arkitekter när de ritar fastigheterna, så att de ska rita in våra lösningar eller i vart fall prefab redan från början, säger Viktoria. 

– Sedan är det ju roligt att vi som kommer från helt andra branscher, har lyckats så bra med det som ju varit pappas dröm, säger Charlotta.

Växa i lönsamhet nu

Ända sedan inflytten i Västerås juni 2020 har bolaget växt enormt. 

– Vi har kört på och nu har vi kommit till en fas där vi just nu inte vill växa mer. Vi vill landa i den här storleken, bygga upp företaget och skörda frukterna av allt hårt arbete. Vi vill växa i lönsamhet snarare än tillväxt, genom att skapa bättre rutiner och effektivisera i alla avdelningar, berättar Matilda. 

– På sikt vill vi bygga en egen fabrik, på egen mark. Men det kommer senare, fortsätter Viktoria.

Något som de inte hunnit med under de intensiva tillväxtåren är att synas så mycket i Västerås. Detta trots att både Charlotta och Viktoria nu flyttat dit.

– Målet är att nu bli mer synliga i Västerås. Då vi inte är västeråsare själva behöver vi bygga upp ett kontaktnät lokalt, säger Viktoria. 

– Lite grann har vi börjat nätverka på frukostmöten och Almi:s nätverk för kvinnliga entreprenörer, men vi vill gärna lära känna än fler här, säger Charlotta. 

Idag är pappa Göran inte längre lika aktiv som han var i uppstarten. Däremot är han engagerad i produktutvecklingen och tester av takelementen. 

–  Vi hade aldrig en tanke om att arbeta i den här branschen, eller ta över pappas företag när vi växte upp. Detta har ju varit vår pappas dröm. Det har varit pappas jobb, vi har hängt i fabriker när vi var små och sett hans resa, säger Viktoria.

– Han är otroligt stolt över att det blev så här och blir väldigt rörd när han kommer hit och ser företagets utveckling, säger Charlotta avslutningsvis.  

OM PROFILERNA

Namn: Matilda 

Wener Petersén

Ålder: 44 år

Bakgrund: Tidigare drivit en redovisningsbyrå, numera ekonomichef på Svenska Takelement. 

Namn: Viktoria Petersén

Ålder: 37 år

Bakgrund: Tidigare lärare och utbildad skolledare, numera affärsutvecklare på Svenska Takelement.

Namn: Charlotta Tingstedt

Ålder: 46 

Bakgrund: Tidigare försäljningschef inom rekryteringsbranschen, numera försäljningschef på Svenska Takelement.