Svenska Kraftnät etablerar sig i Västerås

För att anpassa sig till omställningen av energisystemet till 2045 har Svenska Kraftnät under de senaste åren vuxit kraftigt. I valet mellan flera olika etableringsorter har de nu valt att öppna ett nytt kontor i Västerås som sätts i drift under våren 2025. Framgång träffar chefen för nätdivisionen Per Eckemark som berättar mer.

I Melkerhuset i centrala Västerås skapas 150 nya kontorsplatser åt Svenska Kraftnät. Foto: Johan Alp

Svenska Kraftnät är den myndighet som ansvarar för kraftsystemet i Sverige och är systemansvarig för landets elförsörjning.

– Svenska Kraftnät är ett affärsverk och en statlig myndighet som finansieras av tariffer för transport av el på vårt nät. Vi är nätägare för det svenska stamnätet, som står för eltransmission på de högsta spänningar. Ett viktigt uppdrag är att stå för underhållet av stamnätet och se till att det håller hög driftsäkerhet och är säkert att använda. Vårt andra huvudansvar är att varje driftstimma se till att det finns balans i elsystemet så att varje inmatad och uttagen energi är detsamma. För att lösa det har vi en nationell driftscentral som arbetar med det dygnet runt, säger Per Eckemark.

Energisystemet står inför stora utmaningar då elanvändningen kommer fördubblas till 2045. För att klara av sitt uppdrag krävs att Svenska Kraftnät expanderar.

– För att klara av en fördubbling av elanvändningen till 2045 så kommer nätutbyggnaden att öka kraftigt. Samtidigt ökar också kraven på oss som systemansvarig myndighet med fler förordningar från EU som ska ­implementeras, ökade säkerhetskrav med mera. Investeringarna i nät­utbyggnad kommer att öka med 40% per år de kommande tre åren. I år görs investeringar på 7 miljarder och om tre år kommer det vara årliga investeringar om 18 miljarder.

Per berättar mer om sin roll.

– Jag är chef för nätdivisionen och i min roll ligger att ansvara för alla investeringar, nätutbyggnaden och byta ut det som blir gammalt. När jag började hösten 2018 var vi 600 anställda, nu är vi 1500 anställda och siktar på att vara över 2000 inom ett par år.

Per Eckerman. Foto: Johan Alp

Per berättar att hela energibranschen står inför stora rekryteringsbehov.

– Just nu saknar vi 8 000 personer i branschen, det gör att vi behöver locka över fler från andra sektorer som byggsektorn. Det finns stora likheter, i båda fallen handlar det om att få saker byggda i fält.

Hur såg processen ut när ni valde att etablera er i Västerås?

– Vi har utgått från de områden där det finns en intressant arbetsmarknad. Vid sidan av vårt huvudkontor i Sundbyberg, har vi sedan tidigare haft kontor i Sundsvall och Sollefteå. Nu har vi öppnat nya kontor i Göteborg, Luleå och nu blir Västerås som sagt på tur. Kombinationen av MDU, närheten till Stockholm och Uppsala, samt energisektorns position i Västerås är unik. Många av våra leverantörer har sedan tidigare kontor i staden och vi vet att det finns ett intressant sammanhang här. Själv är jag också Västeråsare. Idag ­arbetar jag från vårt huvudkontor i Sundby­berg, men kommer garanterat att emellanåt arbetar från kontoret på hemmaplan.

Hur gick processen till att hitta rätt lokaler?

– Önskemålet var att hitta en lokal nära centralstationen. Vi vill göra det möjligt för anställda att kunna arbeta en halvdag i Sundbyberg och en halvdag i Västerås. Vi hade några slutkandidater, men tillslut valde vi Melkerhuset där vi kunde få till en väldigt bra lösning. En viktig del handlar om säkerhetsklassningen, där våra nya lokaler kommer att ha högsta säkerhetsklassning. Vi får ett helt våningsplan för oss själva, dessutom kommer det att finnas en extern del för besökare på en annan våning som inte behöver hålla samma säkerhetsnivå. Nu görs ett arbete för att utforma lokalerna enligt våra önskemål och enligt vår designprofil. Det gör att vi kommer öppna kontoret till våren 2025. Jag började min karriär som trainee på ABB då jag arbetade på Melkerhuset, så det blir personligen lite som en cirkel som sluts.

Vilken del av verksamheten hamnar i Västerås?

– Faktiskt så arbetar vi inte så. Alla divisioner har möjlighet att rekrytera på våra orter, vilket har varit ett lyckat upplägg. Det gör att det i Västerås kommer vara en mix av alla våra olika verksamhetsgrenar. Fördelen är också att det blir lättare att träffa kollegor från andra divisioner när man delar kontor. Vilket förstås också är bra för informationsspridning i organisationen. Digitala hjälpmedel gör samtidigt att vi kan samarbeta tvärsöver hela landet.

I Västerås kommer det att finnas 150 arbetsplatser.

– Samtidigt kan det innebära att vi blir fler än 150 anställda då vi har flexplatser. Vi har dessutom möjlighet att arbeta 50% hemifrån om man önskar. I Göteborg underskattade vi rekry­terings­möjligheterna, därför har vi tagit i lite mer i Västerås så att lokalerna inte blir för små. Kontoret i Västerås blir vårt näst största.

Har rekryteringar satt igång?

– Ja vi har redan börjat lägga till Västerås som tjänstgöringsort på alla de tjänster vi har ute. Det gäller tvärs över alla kompetenser från krafttekniker, analytiker, ekonomer, projektledare, HR och IT-tekniker. Samtidigt har vi inga rekryteringsmål i Västerås, det styrs av intresset och vilka som söker våra tjänster. Redan nu har vi samtidigt en hel del Västeråsare anställda som nu kan arbeta mer från hemstaden. Med vårt nya kontor så tror vi också att vi kommer att nå fler som har familj och vill slippa pendla.

Kommer det märkas att Svenska Kraftnät etablerar sig i Västerås?

– Ja men det skulle jag absolut säga, vi kommer att vara aktiva på arbetsmarknadsdagar och ta plats i det lokala näringslivet i Västerås. Det kommer även underlätta dialogen med befintliga samarbetspartner, lättare få till projektmöten med mera, säger Per avslutningsvis.