Självservice ger mervärden

Experter förutspår att många monotona och slitiga jobb kan komma att försvinna i framtiden genom att de digitaliseras. Ett exempel som går att se redan idag är det ökande antalen verksamheter runt om i västmanlandsregionen som bygger på själv-service.

Med själv-service ökar tillgänglighet och öppettider utan ökade personalkostnader eller obekväma arbetstider för anställda. Exempelvis är det nu möjligt att börja spela padel så tidigt som klockan fem på morgonen ända in till midnatt på padelanläggningar i både Kungsör och Arboga. Johan Dahnsjö på Kungsörs Sports Club berättar mer.

– Vi, liksom de flesta andra padelanläggningar i Sverige, använder oss av appen Matchi. Där kan man registrera ett konto, söka efter anläggningar, hitta lediga tider, boka in ett pass och betala via appens säkra betallösning. När det är gjort får du en kod till hallen som börjar gälla 40 minuter innan det bokade passet, så att du har tid att byta om och värma upp innan träningen. Om banan inte används av någon annan så tänds den upp 5 minuter innan det bokade passet. Om andra redan spelar ljuder en signal varje heltimme för att visa att det är dags för byte, berättar Johan som själv är en engagerad padelspelare.

Erbjuder 5-kamp

Han märkte fördelarna med självservice när han besökte padelanläggningar i Västerås. När Kungsörs Sports Club öppnade i december 2019 var det självklart att de också skulle erbjuda self-service. Förutom padel går det även att boka boule, pingis, biljard och dart i appen.

– Anläggningen ligger i anslutning till Kungsörstorp Hotell och Konferens så det är många gäster som kommer och vill köra fem-kamp. Ett annat samarbete vi har med Kungsörs-torp är padel-weekends som ska börja igen efter ett uppehåll på grund av Corona. Då bor du på hotellet, äter middag, spelar padel och badar spabad, berättar Johan.

Allt är dock inte bara självservice förklarar Johan.
– Vi är ofta på plats i hallen, inte minst för att spela själva. Men det finns även en jourtelefon om man behöver få tag på oss. För den som aldrig förut har spelat finns det regler för padel utskrivna i entrén. Via appen kan man även se vilka kurser vi erbjuder. Just nu är det mer vidareutvecklingskurser men om vi märker att efterfrågan finns kan vi även starta nybörjarkurser, säger Johan Dahnsjö på Kungsörs Sports Club.

Obemannade butiker till glesbygden

En annan del av självservice-trenden gäller livsmedel. Lifvs, som är en av Europas största kedjor med obemannade butiker, är nu på gång att etablera sig på flera håll i Västmanland. Bygglov har beviljats i Munktorp utanför Köping och Ramnäs utanför Surahammar samt även lämnats in för Gäddeholm och Dingtuna i Västerås. I Valskog kommer Lifvs också inom kort att lämna in en ansökan om bygglov. Theresa Turek Hyseus är projektledare inom etablering på Lifvs och berättar mer om butikerna.

– Butikerna är i containerstorlek på 27 kvadrat som rymmer cirka 530 artiklar. Du kan handla hela matkassen i våra butiker, inte bara komplementeringshandla om något saknas. Därför satsar vi på bredd snarare än djup i sortimentet. Man kan till exempel köpa något så specifikt som gelatinblad, men inte välja mellan tio olika sorters strössel, berättar Theresa.
Lifvs är ett svenskt företag som driver butikerna i egen regi och på drygt ett år har de hunnit etablera tjugo butiker runt om i landet. Fokus ligger främst på mindre orter och glesbygd.

– Trenden i Sverige är att lokala butiker och lanthandeln stänger igen. Vi vill tillföra service i samhällen där det inte längre finns och på så sätt främja ortens utveckling. Att alla ska ha bil och åka till stormarknader är inte hållbart varken för miljön eller för att få ihop livspusslet, säger Theresa.

Handla dygnet runt

Eftersom butikerna är obemannade kan de hålla priserna relativt låga och dessutom ha öppet dygnet runt. Det enda som krävs för att handla är Bank-ID och Lifvs app.

– Vi ser ett kundflöde över hela dygnet. Det är en stor fördel för till exempel skiftarbetare. Jag har även träffat äldre som uppskattat Lifvs extra mycket under Corona-pandemin, då de kunnat gå och handla utan att möta massa folk. Faktiskt är det ofta byalag med ganska hög medelålder som är mest pådrivande för att få en Lifvs-butik till sin ort. Vi har bland annat samarbetat med PRO och ordnat träffar där vi berättat hur butiken och appen fungerar så att även personer med mindre digital vana kan lära sig använda den, säger Theresa.

Lokal förankring

En butik utan personal kanske låter opersonligt men Lifvs har andra sätt att skapa förankring på orten.

– Vi anställer en butiksansvarig lokalt som är på plats varje dag, fyller på varor, städar butiken och pratar med kunder. Ambitionen är även att fylla hyllorna med närproducerade varor. Det är både en del av miljötänket och viljan att stötta bygden. Gårdsbutiker har ofta begränsade öppettider vilket är förståeligt. Det vore ju fantastiskt om de kan ha en hylla hos oss där de kan sälja sitt bröd, ägg, honung med mera. Varje år skänker vi även en del av varje butiks omsättning till det lokala föreningslivet. De boende i området kan påverka vart pengarna ska gå. I mars hade vår första butik funnits i ett år och pengarna gick till en lokal gymnastikförening, berättar Theresa Turek Hyseus på Lifvs avslutningsvis.

Johan Dahnsjö och Theresa Turek Hyseus