Aziz Dag berättar om resan från ex-jobb på ABB Atom till att 28 år senare vara VD för Westinghouse Sverige.

Jag har alltid gjort det som många andra tycker är svårt

Aziz Dag har arbetat nästan hela sitt yrkesliv hos Westinghouse. I snart fem år har han varit VD för Westinghouse Sverige och delar med sig av sin berättelse och insikter om ledarskap.

Aziz Dag föddes 1968 i Istanbul, Turkiet. Familjen som är av syriansk bakgrund flyttade till Sverige och Västerås 1977. Tillfälligheter gjorde att han kom att söka sig till tekniska utbildningar.
– I skolan hade jag en fantastisk kemilärare som fick mig att älska kemi. När jag valde vidareutbildning läste jag på om Teknisk Fysik. Jag förstod att det var den svåraste utbildningen att komma in på och en av de svåraste utmaningarna. Så jag sökte mig mot äventyret och gick Teknisk Fysik på Uppsala universitet. Jag har alltid sökt mig till de svåraste utmaningarna i livet, berättar Aziz Dag.

Ex-jobb på ABB Atom

Efter examen så fick Aziz möjlighet att göra sitt ex-jobb på ABB Atom (dagens Westinghouse).
– Det var en fantastisk tid. Efter ex-jobbet fick jag chansen att arbeta som projektanställd. Under de här åren i början på 1990-talet var arbetsmarknaden svag, men mina fantastiska chefer hjälpte mig till en anställning på Vattenfall som behövde folk. 1995 ville de att jag skulle komma tillbaka till ABB Atom.

Under tiden hade Aziz rotat sig ordentligt i Västerås.

– Jag hade träffat min fru, som är från Australien och flyttat hit. Så det var inte läge att flytta runt så mycket mer. Vi hade samtidigt precis fått vårt första barn när jag fick möjlighet att flytta till USA. Vi hade vunnit första bränslekontraktet och jag skulle jobba med att designa bränslestavarna, dvs optimera urananrikningen i de olika stavarna. Det passade med familjen och vi kom att vara där i 12 månader. Det var en fantastisk tid, berättar Aziz.

Nya marknader

Under alla år från 1992 till idag på Westinghouse har Aziz hunnit arbeta med en lång rad olika frågor.

– 1999 fick jag möjlighet att bli chef för vår fysikavdelning som optimerar urananrikningen i bränslestavarna i ett bränsleknippe och dess placering i härden så säkert och effektivt som möjligt. Efter några år i början på 2000-talet då jag drev ett bolag tillsammans med min äldre bror, fick jag sedan 2003 chansen att komma tillbaka Westinghouse igen nu med ansvar för affärsutveckling globalt. Det handlade om att bryta ny mark och få möjlighet att exportera de svenska produkterna till nya marknader som Japan, Taiwan och expandera i USA.

Stolt svenskt arv

Aziz berättar att många av de produkter som de arbetar med på Westinghouse är ett arv från det svenska kärnkraftsprogrammet, som ASEA Atom (nuvarande Westinghouse) var en stor del av. Efter att den svenska utbyggnaden fram till 1980-talet var klar, då ASEA Atom designade och byggde nio reaktorer i Sverige och två i Finland samt att Westinghouse byggde tre reaktorer i Sverige med deras design, så hittade man nya marknader i Tyskland och Schweiz.

– Jag är stolt över att ha varit med och bidragit till att föra det här arvet vidare och att öppna upp nya marknader för våra produkter. För att lyckas så behövde vi vara kreativa och tänka nytt. I Taiwan hade det inte gjorts affärer på 30 år och många sa att det inte skulle gå, men vi gav oss inte och vi fick vår första order 2006. Samma sak med expansionen i USA, det var också utmanande men jag kommer tillbaka till att det för mig alltid varit en stark drivkraft att göra det som många tycker är jobbigt.

Vad är det som krävs för att lyckas? 

– Man måste tro på att det är möjligt. Sedan måste man ge det energi och tid. Samma sak är det med en marknad som Östeuropa. Det är inte en spikrak väg till affärer och ofta kan det kännas att man tar ett steg framåt och sedan två steg tillbaka. Det krävs tålamod, öppenhet och kreativitet. Framförallt handlar det om kommunikation, att se människan och ha förståelse för de lokala förutsättningarna. Oavsett om du träffar ingenjörer eller ministrar så behöver du vara lika engagerad. Sedan behöver du även göra hemläxan, läsa på ordentligt och inte ta saker för givet. De här åren har varit väldigt goda år och idag har vi från låga nivåer nu 50% av marknaden i Ukraina, berättar Aziz.

Ökande omsättning

Efter några år som europeisk marknadschef för Westinghouse med placering i Belgien kom Aziz tillbaka till Västerås 2015 som VD för Westinghouse Sverige samt ansvarig för försäljning i norra och östra Europa.

– För det svenska bolaget är idag Frankrike den absolut största marknaden följt av Ukraina, medan Sverige är en väldigt lite marknad i sammanhanget. Tillväxten i Ukraina har varit fantastiskt positiv. Även under de svagare åren under 2000-talet har det svenska bolaget ökat omsättningen år för år. De möjligheter som finns i att vara en del av Westinghouse-gruppen har också varit viktig för den svenska verksamheten, det gör att vi kunnat bredda vårt produkterbjudande. Inom branschen så är Westinghouse den stora aktören. 50% av alla världens kärnkraftverk har Westinghouse byggt eller licenserat ut sin teknik till.

Planera inte för mycket

Vad tänker du på när du ser tillbaka på den resa som du har gjort i företaget?
– Det är en fantastisk resa. Jag har varit lyckligt lottad att ha fantastiska chefer och fått möjlighet att utvecklas under alla 28 år. För mig har det varit viktigt att jag hela tiden försökt göra det bästa i det arbete jag haft. Jag säger det till unga att inte försöka planera för mycket inför framtiden. Planerar man för mycket på sin karriär är risken att det blir för lite fokus här och nu. Tappar man fokus, tappar man kvalitet och möjligheten att leverera. Är du fokuserad och levererar så kommer istället möjligheterna till dig, det är vad jag tror, säger Aziz Dag.

Positivt ledarskap

Vad är viktigt i ditt ledarskap?
– Det första handlar om att vi respekterar varandra, men att vi samtidigt även vågar utmana varandra. Att ha tillit och skapa framtidstro för samtliga medarbetare är nyckeln till framgång. För mig har även tillgänglighet varit otroligt viktigt, min dörr står alltid öppen så att alla kan kliva in. En del kan tycka det blir för mycket öppenhet, men jag tror otroligt mycket på det. Jag älskar också att gå runt och prata med folk. De här mötena med kollegor och även kunder ger mig otroligt mycket energi. Dessutom trivs jag med att dela med mig av min egen positivitet. I ett företag behöver vi lita på människor för att få ut allas potential, så behöver vi ge dem förutsättningar att utvecklas och inte ha för snäva ramar, säger Aziz.

Rollen i regionen

Hur ser du på Westinghouse roll i det västmanländska näringslivet och vad det betyder för er att vara verksamma i den här regionen?
– Regionen har varit bra för oss och vi har varit bra för regionen. Vi har utvecklat spetskompetens inom kärnkraft, och de som arbetat här har fått en möjlighet att kunna vara världsledande inom sitt område. Det driver utvecklingen för hela regionen framåt, flera världsledande ingenjörsbolag gör att det finns goda förutsättningar att tillsammans skapa goda förutsättningar vad gäller rekrytering och att bibehålla kompetensen på hemmaplan. Vårt samarbete med både kommunen, regionen och landshövdingen har varit otroligt bra för oss. Jag kan se att vi har en väldigt spännande framtid framför oss. Faktiskt byggs det fler kärnkraftverk nu än någonsin tidigare, inte minst i Asien, men även för branschen nya länder som Turkiet och Polen har stora ambitioner. Ser man till utmaningarna med att nå klimatmålet så kommer det behövas mer kärnkraft i energimixen på många håll i världen.

Digitalisering

Vad är de stora utvecklingsfrågorna framöver?
– Precis som i många andra branscher är det digitaliseringen. Här ser vi att digitalisering såväl kan utveckla våra egna processer som att möjliggöra och utveckla nya affärsmodeller. Här är vi bra positionerade i Sverige och har ju en god historia av innovationskraft. I Sverige har vi en av koncernens fem utvecklingshubbar, en hubb inom VR/AR där vi tittar på hur de här teknikerna kan användas inom hela koncernen, berättar Aziz Dag, VD på Westinghouse Sverige avslutningsvis.

 

PROFILEN

Aziz Dag

Ålder: 51 år
Bakgrund: Aziz har arbetat nästan hela sitt yrkesverksamma liv inom energisektorn. Idag VD på Westinghouse Sverige i Västerås.

”Internationella affärer handlar framförallt om kommunikation, att se människan och ha förståelse för de lokala förutsättningarna.”