Nytt svenskt rederi blir ett hållbart alternativ till lastbilstransporter

De internationella logistik- och transportföretagen Wallenius och Greencarrier etablerar nu det nya svenska rederiet Lakeway Link. Företaget blir en viktig aktör för att flytta tunga transporter från vägarna till sjöfarten och kommer skapa nya hållbara transportrutter från Centraleuropa till Mälardalen.

Fredrik Hermansson VD Greencarrier Liner Agency Sweden AB och Göran Söderdahl Global Senior Commercial Manager Wallenius Marine AB.

– Vi har tittat på det här under en längre tid. Det är en hållbarhetssatsning för att lyfta över trailertrafiken mellan Polen och Mälardalen från väg till sjö. Det har länge pratats om det, men hittills har ingen gjort slag i saken. Det vill vi ändra på nu med etableringen av det nya svenska rederiet med svensk flagg, som vi kommer att bygga upp från början. För oss är det en satsning för klimatet och en satsning på mer social hållbarhet när det gäller transporter, säger Göran Söderdahl, Global Senior Commercial Manager, Wallenius Marine. 

Hur kommer den här satsningen påverka de transporter som rullar idag? 

– Idag går mycket av trafiken på lastbil från Polen via Skåne upp till Mälardalen. Där ser vi att vi kan ha stor påverkan genom att flytta den lasten till fartyg istället. Södertälje hamn och Västerås hamn är de stora upptagningsområden vi ser idag. Det finns kunder även på norska gränsen som ser fördelarna med Västerås hamn, då det inte ligger så långt borta för dem. Då vi endast kommer köra trailers utan chaufförer så kommer det också innebära möjligheter för lokala dragbilar i Mälardalen att stå för transporterna sista milen.

För att fartygen ska kunna trafikera Mälaren kommer Lakeway Link utveckla specialanpassade fartyg. En viktig aspekt som de kommer tänka på när de bygger fartygen är samhällsnyttan. Göran säger att det till exempel kan handla om att fartygen byggs för att kunna ingå i räddningsinsatser på Östersjön.    

Vad bidrar respektive part med i det nya rederiet?

– Vi på Wallenius bidrar med kunskap om hur man designar, bemannar och kör fartygen. Greencarrier bidrar med sin kunskap om global logistik och även nära kundrelationer. Det är en perfekt matchning. Dessutom håller vi i båda företag hållbarhetsfrågorna högt upp på agendan. Vi ser långsiktigt på det här projektet. En annan viktig del är att lösa ett logistikproblem. Vi står inför en stor chaufförsbrist i hela Europa, vilket gör att det krävs andra transportvägar för trailers. Går vi över till mer av sjötransporter får vi transporter som både är mer stabila och bättre för klimatet. 

Om allt går väl, när kommer de första båtarna att börja trafikera Mälaren? 

– För att komma igång kommer vi börja med att chartra in fartyg. Längre fram kommer vi bygga specialbyggda båtar anpassade för Mälaren. Innan vi kan ta beslut om att börja bygga fartygen behöver Trafikverket bli klar med Södertälje sluss och att det ska fattas ett beslut om anpassningen av Hjulstabron så att vi kan komma igenom smidigt med våra 160 meter långa fartyg. Vi kommer från vårt håll att ta ett stort ansvar för att det här blir av, men det krävs även att vi är fler spelare som tar ansvar – lastägare och politiker. 

Vad krävs för att ni ska kunna ansluta er till Västerås? 

– Ett viktigt område är det svenska avgiftssystemet och regelverket som sticker ut på ett negativt sätt. Här skulle behövas en anpassning till de villkor som finns i övriga Europa, säger Göran avslutningsvis.