Mr Mango Streetfood – en spontan idé som utvecklats till unikt företagskoncept
Ett gott snack bland vänner – så börjar historien om Mr Mango Streetfood. Över ett glas vin växte sedan det unika företagskonceptet fram: Mat som inte begränsas till enbart ett kök och där samtliga rätter ska innehålla mango.
– Vi startade som en foodtruck 2019. Då hade jag bara tagit tjänstledigt över sommaren för en sommarturné, men det gick så bra att jag sa upp mig från mitt heltidsjobb. Därefter började jag köra foodtrucken på heltid, berättar grundaren Josefin Jackson.
Snart efter starten fick företaget även tag på en fast lokal där de erbjuder lunch på veckodagar.
– Lunchluckan ligger på Sigurdsgatan 25 och är nästan samma princip som foodtrucken. Det är en lucka i väggen med sittplatser utanför, men ingen servering. Lokalen fungerar även som prepkök för foodtrucken eftersom det finns möjlighet till förvaring och kylrum. Annars vore det inte möjligt att servera sådana mängder mat som vi gör över sommaren, fortsätter Josefin.
Kallet tillbaka till restaurangbranschen
Josefin gick hotell- och restaurangprogrammet på gymnasiet och har sedan dess jobbat i restaurangbranschen. Ett på många sätt krävande arbete.
– Man får inte så mycket fritid när man jobbar i restaurangbranschen och efter några år kände jag att jag hellre ville ha ett dagtidsjobb. Då började jag faktiskt sakna restaurangbranschen, det är ju det jag tycker är roligt! Men jag kände att om jag skulle tillbaka så ville jag göra något för mig själv.
Det var för att hålla nere omkostnaderna och risken med att starta eget som gjorde att beslutet föll på en foodtruck.
– Det är en stor investering att starta eget, särskilt om man har en egen lokal. Det kändes mer rimligt med en foodtruck. Den har ingen månadsavgift, den kostar bara drivmedel och eventuellt parkering. Så det blev en rätt riskfri start, och det var roligt att kunna åka runt i hela Sverige. Nu är vi två heltidsanställda och jag. Inför högsäsongen på sommaren tar jag in ett gäng extra för att täcka upp. I sommar är vi fullbokade fyra månader framöver, det är superkul! Det betyder tyvärr också att det är mycket vi behöver tacka nej till. Jag har lite tankar på att skaffa en till Mr Mango-truck för att slippa tacka nej till bokningar. Eller att starta upp ytterligare en truck med helt annan typ av mat.
Inte bara festivaler
Där foodtrucks förknippas med festivaler och stadsfester tar Mr Mango steget längre.
– Foodtrucken åker på allt möjligt. Vi erbjuder mindre catering, till exempel på födelsedagsfirande hemma i trädgården, på företagskick-offer, byggluncher, och såklart alla festivaler. Det är en blandning mellan allt. Till student och 50-års fest har vi middag, men på företag är det oftast lunch. Den som bokar betalar hela summan så att vi vet hur mycket mat som ska förberedas och för att undvika svinn. Men på festivaler vet vi inte hur mycket som kommer gå åt och det är många olika delar som ska klaffa. Det beror på väder, om man får en bra plats och igenkänning från besökarna. Det är stor konkurrens på större festivaler, där det kan vara 200 foodtrucks. Men hittills har det gått bra.
På Lunchluckan som ligger bakom centralstationen i ett kontors- och industriområde, är de flesta kunder stammisar som jobbar i närheten.
– Vi känner igen de flesta som kommer på lunch och det är superkul att de vill komma tillbaka. Det här området är under expansion, polishuset kommer hit och större kontorshus växer. Det känns som ett bra läge.
Annorlunda sidoprojekt
Josefin trivs bäst när det finns mycket att göra och under lågsäsongen på vinterhalvåret hinner hon få nya spännande idéer.
– Jag blir uttråkad ibland och hittar på sidoprojekt som en kul grej. Vi har gjort hotsauce med mangosmak, och mangoöl som tagits fram tillsammans med Hantverksbryggeriet i Västerås. Nu finns den bara som lättöl, men till nästa säsong kommer den som starköl igen på Systembolaget. Den var superpopulär och sålde mycket mer än väntat förra gången vi gjorde den. Vi har också gjort lite merch, kepsar och t-shirt och så, för skojs skull.
Men det stannar inte där. Josefin har också skapat en ny matfestival i Västerås för att stärka foodtruckarnas ställning i staden.
– Västerås Street Food Festival är ett lite större projekt som jag har dragit igång. Det är en matfestival på Stora torget i Västerås med 16 foodtrucks, öltält och underhållning som vi kör två gånger om året. Årets första datum var i slutet av maj och nästa gång blir det 24–26 augusti. Västerås har inte samma foodtruck-kultur och utbud som många andra städer. Det vill vi ändra på och det har kommit några fler sedan vi startade. Om det står flera foodtrucks på samma ställe drar det mer folk än om man står själv och det är också bra att kunna turas om att stå på en viss plats. Jag tror att det gynnar varandra att hjälpas åt. Jag rekommenderar alla att starta en foodtruck, jag har hjälpt flera stycken som velat prova.
Strax efter starten 2019 slog Coronapandemin till och en tuff period för hela restaurangbranschen följde.
– Varje dag hörde man tankarna mala: Vad kommer hända? Hur blir det nu? Måste vi stänga? Men just Lunchluckan blev inte lika påverkad som många andra. Det är ju Take away, utan sittplaster så där blev vi inte så påverkade. Men foodtrucken var obokad i ett år. Nu kommer nya svårigheter med ökande råvarupriser. Det påverkar oss men samtidigt vill vi inte öka våra priser allt för mycket. Det är ändå take away och lunch vi säljer och vi kan inte ta hur mycket som helst för det. Vi försöker spara in på andra kostnader istället.
Hur hanterar du utmaningarna?
– Varje gång det är tufft, vilket det ofta är som egenföretagare, tänker jag: Vad är alternativet? Jag får kämpa för mig själv eller gå tillbaka till ett vanligt dagtidsjobb och kämpa för någon annan. Då kämpar jag hellre för mig själv och det är så kul att stå i trucken och prata med alla glada kunder. Det är lite som att jobba i bar faktiskt, där man kan stå och skämta och härja lite. Ibland på festival får vi också se väldigt många uppträdande från foodtrucken. Det är som att få betalt för att gå på konsert, säger Josefin Jackson avslutningsvis.