H&M:s omvandling under 40 år

För H&M så började allt med en klädbutik på Stora gatan i Västerås år 1947. Nu nästan 80 år senare har butiken blivit till en global klädkoncern med ­butiker i 76 länder och samarbeten med flera av världens mest ansedda ­designers. Bo Eriksson blev som 19-åring handplockad till butiken av H&M-grundarens syster och har sedan dess arbetat i över 40 år inom klädkedjan. Han berättar om H&M:s internationaliseringsresa ur ett Västeråsperspektiv.

Bo Eriksson utanför butiken i Västerås. Foto: Erik Malmstig

Bo Erikssons långa historia hos H&M började med att han blev headhuntad av grundaren Erling Perssons syster, Eivor Björkstedt. Hon hade sett honom arbeta på Åhléns och ville anställa honom till den ursprungliga H&M-butiken i Västerås som hon självständigt drev. Han gick med på det på ett villkor – att han skulle få pröva på att jobba i en annan stad. Sagt och gjort så begav han sig till Valbo i Gävle för att jobba i butiken där. Det blev början på en karriär som på många sätt speglar företagets värderingar när det gäller personalpolitik.

– Vi tror på människan och jobbar mycket med internrekryteringar. Man kan börja på golvet och komma fram ganska fort. Jag har anställt de flesta i butiken i Västerås och genom åren har några av dem fått framträdande positioner inom H&M. Det är jag jättestolt över. Ett lysande exempel var när jag blev imponerad av en städerska på vårt städbolag. Jag anställde henne som butiksmedarbetare och hon var helt fantastisk. Hon fick sedan anställning som butikschef i en annan butik, berättar Bo.

Även under åren i Gävle, där han så småningom blev butikschef, hade Bo nära kontakt med både Eivor Björkstedt och Västeråsbutiken.

– Jag var som hennes högra hand och så fort hon var bortrest så tog jag hand om butiken i Västerås. 1985 öppnade dessutom en butik i Hälla som jag var butikschef för i många år. Jag och Eivor hade blivit nära vänner och umgicks privat. Hon har lärt mig otroligt mycket och var en bra chef. Hon hade koll på allt som såldes och såg direkt om en produkt var en vinnare eller en looser. Både Eivor och Erling var mycket noga med att man som butikschef skulle vara ute i butiken och ta hand om kunder. Hon var min stora förebild. Hon jobbade stenhårt och det sitter i ryggraden på mig. Jag har alltid jobbat mer än 40 timmars veckor. Men varje dag har varit kul och det är fortfarande lika kul.

Förutsättningarna för butiksarbetet har förändrats mycket sedan Bo började.

– Det är jättestor skillnad på allting. Vi hade inte fax, inte datorer, ingenting. När det var rea hade vi en telefonkedja så man ringde närliggande butik och rabblade ordernummer. Man stod mitt i butiken med kunder runt omkring. Det kunde förstås bli fel ibland men det gick alltid att rätta till. Det fungerade otroligt bra ändå, det är charmigt när man tänker tillbaka på det.

När Eivor var 72 år och skulle gå i pension ville hon ha Bo som butikschef i Västerås city.

– Erling Persson ringde och ville att jag skulle ta över butiken. “Den enda hon vill ha är dig, om inte du tar över så kommer hon aldrig sluta” sa han. Jag ville inte ta mig an uppdraget. Det var hennes butik och hon hade sån känsla och koll på allt. Jag trodde inte att jag skulle fixa det. Jag kommer åka ut med buller och bång, tänkte jag. Han ringde ytterligare några gånger för att försöka övertala mig. Till slut tänkte jag att det inte kunde gå värre än åt helskotta, så jag testar. Det funkade bra. Hon var mycket i butiken och hälsade på, berättar Bo.

För fem år sedan när Bo fyllde 63 slutade han som butikschef och gick ner i arbetstid. Då hade han även hunnit vara butikschef för två H&M-butiker i Köping parallellt med city-butiken. Dessutom har han haft flera uppdrag för koncernen centralt, bland annat gällande rekrytering och utbildningar om kundbemötande. Han har även fått följa företagets resa ut i världen.

– När jag började fanns H&M endast i Norden och Storbritannien. Nu finns H&M i totalt 51 länder. Eftersom jag kände Erling och Eivor fick jag följa med på en del roliga grejer i andra länder. Bland annat var jag med under invigningen när H&M öppnade på Oxford Circus i London under 1980-talet. När den första butiken öppnade i New York fick jag frågan om jag ville flytta dit och arbeta. Det gick inte ihop med privatlivet då så jag fick tacka nej. Jag kan än idag undra hur det hade varit om jag flyttat dit. Men det är inget jag ångrar, jag har trivts varje dag.

Fram till millenieskiftet hade H&M etablerat sig i de flesta västeuropeiska länder. Därefter gick startskottet för att expandera till resten av världen. Ungefär samtidigt som expansionen påbörjades även en resa mot en ny profil. H&M inledde samarbeten med några av världens främsta modedesigners. Bland andra kom Karl Lagerfeld, Alexander Wang, Sonia Rykiel och Versace att göra kollektioner åt företaget. Bo tror det kan ha bidragit till att etablera H&M som en butik med högre status utomlands, men även påverkat kundkretsen i Sverige.

– Det är jättestor skillnad på hur H&M var när jag började mot idag. I början var vi ju mer inriktade på lågpris än mode. Idag har vi kläder av mycket bättre kvalitet, det säger kunderna också. Det svängde fort när H&M inledde samarbeten med modevärldens stora designers. Vår designchef Margareta van den Bosch var med och skapade helt fantastiska kollektioner i början av 2000-talet. Första samarbetet var med Lagerfeldt. Det glömmer jag aldrig, jag har fortfarande kvar en svart ullkavaj som jag köpte då. I den vevan blev folk väldigt imponerade och nyfikna på H&M. Något som ledde till att vi fick nya, mer modemedvetna kunder. Vi vann över kunder som tidigare gått till konkurrerande kedjor. Det märktes att de som kom in i butiken var välklädda, intresserade och frågade mycket. Så är det nu också, berättar Bo.

H&M:s butiksfasad i Seoul, Sydkorea. Foto: H&M pressbilder

Generellt tycker han att mode och stil har blivit mer närvarande i samhället.

– Västeråsare har blivit mer välklädda i jämförelse med när jag började i slutet på 1970-talet. Då gick herrar två gånger per år till oss och handlade för hela året. Nu har vi stamkunder som är inne flera gånger i veckan och kollar efter nyheter. Det är kul att det har blivit mer accepterat att vara modeintresserad även för män. Jag brukar alltid berätta för välklädda kunder att de inspirerar mig. Det är både viktigt och kul att ha den kundkontakten. Kunden är vår arbetsgivare som Erling Persson sa, säger Bo.

Bo upplever att internationaliseringen av koncernen fört med sig ett ökat fokus på titlar.

– Det fanns inga titlar förr. Sådant hatade Erling. Alla var på samma nivå. Jag tror att det gjorde mycket för känslan att alla är lika mycket värda. När Erling kom på butiksbesök så kände han igen de som jobbade, pratade med vem som helst, och kunde till och med namnet på många.

Den positiva attityden och tilliten till anställda går som en röd tråd genom H&M:s historia och märks även starkt hos Bo. Under sommaren har han hoppat in i Västerås-butiken på heltid för att alla ska kunna få semester.

– Jag tycker det är jättekul att jobba med våra sommarvikarier. De flesta är väldigt unga, det ger mig energi och tror att jag ger dem det tillbaka också. Det är kul att jag jobbat så många år att jag har följt olika generationer både i personalen och bland kunder. Ibland kommer de in både mormor, mamma och dotter som nu har ett eget barn och jag har sålt kläder till alla. Det händer nästan dagligen att kunder berättar minnen från när de handlade hos mig för 30 år sedan. Det är jättekul. Fortfarande är det varje dag lika roligt att gå till jobbet och har faktiskt aldrig haft en tråkig dag, säger Bo avslutningsvis.