Kungsleden satsar på att aktivera Aseatorget med restaurangen Klang Market och olika typer av evenemang. Visionsbild: Archus.
Fun dining med 200 platser i solen på Aseatorget
Om ett år, våren 2023, slår restaurangen Klang Market upp dörrarna på Aseatorget i Västerås. De blir del av Kungsledens satsning på centrala Västerås som upplevelsestad och kommer att erbjuda mat från hela världen.
André Mårtensson är marknads- och konceptansvarig på Klang Market, en restaurangkedja som redan finns i fem svenska städer.
–Vårt koncept är avslappnad fun dining och att vara en inbjudande mötesplats veckans alla dagar från morgon till kväll. Vi har funnits i Stockholm sedan 2014, vårt koncept färdigutvecklades under 2018 och våren 2019 började vi vår skalning då vi etablerade oss i Uppsala. I höstas kunde vi på kort tid öppna i Göteborg, Malmö och Växjö. Det har visat sig att vi har en trygg och skalbar restaurangverksamhet. Att vi nu kan meddela att vi etablerar oss i Västerås känns otroligt roligt. Västerås har ett perfekt geografiskt och strategiskt läge för oss och är en jättemysig stad. Det finns inget som Klang här, berättar André.
Klang Market vill varken vara fine dining eller fast food, utan har skapat ett eget utrymme däremellan.
– Vi erbjuder en modern meny till ett vänligt pris. Tanken är att man ska kunna komma flera gånger i veckan utan att bli ruinerad. Det tror jag varit viktigt för vår framgång: rimligt pris, god mat och inspirerande miljöer. I Västerås kommer vi ha uteservering med ett fantastiskt solläge. Klang Market är en mötesplats där man spenderar en längre tid, inte bara äter mat. Man ska kunna gå från lunchen till att fika eller afterwork som blir barhäng. Vi stänger inte mellan lunch och middag. Vår ambition är att det ska vara självklart att komma till oss, man vet att det alltid är öppet hos Klang.
Vad gäller maten hämtar de inspiration från hela världen.
– Vi har en bred meny där vi tar det bästa av alla världar vilket verkar populärt. Man ska kunna komma 10-15 personer och alla kan hitta något de gillar. Ibland kommer det trender som vi hakar på, bland annat har vi infört tapas och afrikansk slowcook. Men vi är inte trendkänsliga utan anpassar oss fritt mellan olika trender.
Vilken typ av lokal letade ni efter vid etableringen i Västerås?
– Vi ville ha ett centralt läge med möjlighet till uteservering. Lokalen vid Aseatorget är 3-400 kvadratmeter och erbjuder cirka 200 solplatser, så den har alla delar vi letar efter.
Det finns bra restauranger i området där vi kommer att etablera oss som gör att vi får exponering av vårt varumärke. Vår ambition är att bli en destination i Västerås, säger André.
Lokalen hyrs ut av Kungsleden, som efter samgåendet med Castellum kommer att bli det största noterade fastighetsbolag i Norden och Europas fjärde största noterade fastighetsbolag. Mats Eriksson som är regionchef berättar mer om området där Klang Market etablerar sig.
– Aseatorget och Skrapantorget är två av de mest besökta platserna i Västerås. Internt har vi lanserat projektet Nöjescity, som går ut på att vi vill öka utbudet av service och upplevelser. Vi har jobbat med flera olika delar. Först ut var B26, i höst blir nästa steg när Västerås Ölhall öppnar i Mimer och sedan öppnar som sagt Klang Market om ett år. Det finns dessutom planer på Klubb Melker på Melkerbiografen, som kommer att bli en möjlig samlingsplats för spelningar.
Vi vill sätta fart på Aseatorget som är det enda torg i Västerås som har sol hela dagen. Vi kommer från och med 2023 köra festivaler på torget, men kommer redan från i sommar köra vissa evenemang. Bland annat har vi en foodtruck-vecka planerad vecka 24.
Mest besökta torget
De närmsta åren kommer Västerås växa mycket vad gäller bostäder och arbetstillfällen, särskilt i stadsdelarna Kopparlunden, Ängsgärdet och Sigurdsområdet.
– Mitt i allt det här ligger Aseatorget som redan är det mest besökta torget i city. Vi vill få upp det som det självklara valet när man ska gå och äta. Då krävs det ett stort utbud, där är vi snart. Med Klang Market, Västerås Ölhall, Vinoteket, Limone och Plaza hotell med både skybar och lobbyn så får vi till en bra mix där alla kompletterar varandra. Just mer av matupplevelser är något som har efterfrågats av våra hyresgäster, vi är glada att kunna svara upp mot den efterfrågan, säger Mats.
Hur många kommer ni sysselsätta på Klang Market i Västerås?
– Det kommer bli cirka 25-35 anställda. Vi skapar inte bara arbetstillfällen utan också karriärmöjligheter. Du ska kunna gå från disken till att bli kock. Vi ger möjlighet att skapa en karriär som de kan vara trygga med i livet. Vår kravprofil är enkel: vi bryr oss inte om bakgrunden, det viktiga är vad du tillför här och nu. Vi väljer karaktär före kompetens, säger André avslutningsvis.
Till vänster Mats Eriksson, regionchef Kungsleden. Till höger André Mårtensson, marknads- och konceptansvarig Klang Market.