Johan och Marit Stjernberg på Stegia som vunnit flera priser, bland annat Guldstänk, utsetts till Gasellföretag och nominerats till Årets företagare.
Framtiden är ljus för Stegias äventyr på världsmarknaden
På knappt 30 år har motortillverkarna Stegia etablerat produktion i både Västerås och Asien och finns på marknader över hela världen. Det har det gjort att de står stadiga även i kristider.
Stegia utvecklar och levererar små motorer och systemlösningar till en mängd branscher, som tillverkande industri, medicinsk industri, kontorsmaskiner, sedelhantering, motorcyklar och övervakningskameror.
– Vår avdelning som jobbar med forskning och utveckling tar fram produkter som är helt outstanding på världsmarknaden. Nu jobbar vi med de banbrytande produkterna Hyper Gear och Hyper Drive, en slags AI inom ventilation som effektiviserar enormt mycket och kan öka verkningsgraden från dagens 3% upp till 35% genom att minska förbrukningen och styra flödena, säger Marit Stjernberg, en av Stegias grundare.
Från Shanghai till Västerås
I lokalerna i Västerås jobbar 17 personer inom områdena marknad, sälj, produktutveckling, lager och egen produktion, ekonomi och HR. Vid sidan av den egna produktionen i Västerås, har de även en fabrik i Shanghai.
– Det är ingen lätt uppgift att leverera i rätt tid till varje kund när båtleveranser från Kina tar sex-åtta veckor, säger Marit.
Fokus på lönsamhet
Stegia startades 1993 av Marit och Johan Stjernberg som äger häften av företaget var. Då bodde de i Stockholm. När de 1996 flyttade till Västerås tog de företaget med sig.
– Jag är utbildad inom ekonomi och juridik, Johan är maskiningenjör. I Stockholm jobbade han på ett företag som tillverkade motorer. Genom det kom han i kontakt med den italienska leverantören Micromotors som vi fick en väldigt bra relation till. Vi bestämde oss då för att köra igång Stegia, namnet kom från de stegmotorer som vi fokuserade på i början, berättar Marit.
Även om första tiden var slitig så har företaget hela tiden visat positivt resultat.
– I början var det riktiga hundår men vi fick igång verksamheten direkt. Vi fokuserade från dag ett på vad vi kunde fakturera och tjäna pengar på. Många nystartade företag börjar med ett flashigt kontor, bil och möbler. Vi sa tvärtom att vi skulle ha råd med allt vi köper och leva efter plånboken.
Efter några år utökade Stegia teamet genom att börja anställa, de fick också fler leverantörer i bland annat Kina och Japan.
– Till att börja med hade vi bara viss egen montering. Men om världen var stor 1996 så har den ju krympt med internet och det ökande resandet. Många storbolag flyttade ut i världen och vi kände att även vi måste vara på plats. 2006 startade vi därför en egen fabrik i Shanghai där vi tillverkar kablage och motorkomponenter, så kallat OEM. Året efter startade vi även en fabrik i Taiwan.
Nästan som en deckarroman
Stegias största motgångar började sex-sju år efter etableringen i Asien.
– År 2012 råkade vi ut för ett fall av korruption som kostade oss enormt mycket av både pengar, tid och energi. Vi märkte att det var något skumt med VD:n i Shanghai och att siffrorna för produktion och försäljning inte stämde.
Vi förstod att det skars emellan där någonstans men VD:n blånekade och försökte ta över företaget. Vi fick skicka forensiska utredare från KPMG i Singapore till fabriken för att spela in samtal i hemlighet. Nästan som att det vore en deckarroman.
Precis när Stegia klarat sig igenom den värsta krisen dök nästa bekymmer upp.
– Då märkte vi att något var fel i Taiwan.VD:n hade startat upp en helt egen fabrik dit han tog våra maskiner och vårt material för att sälja själv. Efter hela historien i Kina orkade vi inte mer och bestämde oss för att stänga ner verksamheten i Taiwan. Det var väldigt tuffa år, vi fick permittera anställda i Sverige och vi visste inte om vi skulle klara oss. Men tack vare att vi agerade snabbt lyckades vi vända upp siffrorna samma år och sedan dess har det bara gått uppåt.
I nuläget har de ett 50-tal personer anställda på produktionsenheten i Shanghai. Svenska företag som vill etablera sig i Kina vill ofta höra om Stegias erfarenheter.
– För att lyckas i affärer så är det viktigt att vara påläst kring kulturen. Till exempel förhalar de gärna beslut vid förhandlingar till sista sekund för att pressa motparten, därför är det bra att inte berätta exakt när hemresan från Kina är inbokad. Av en specialist på svensk-kinesiska möten fick vi också lära oss att det i Kina är det väldigt viktigt att fika, äta middag och lära känna varandra innan det kan leda till affärer. Motsatsen till Sveriges tradition av effektiva affärsmöten. Helst super de en ny kontakt under bordet första gången, då tycker de att man har vågat visa allt och inte har något att dölja, berättar Marit.
I och med sin verksamhet i Kina var Stegia tidiga med att att bli varse Coronavirusets effekter.
– Vi åker alltid till Shanghai vid det kinesiska nyåret i januari-februari och ordnar företagsmiddag för personalen. När vi planerade resan under 2020 såg VD:n i Shanghai inte corona som ett problem då det var borta i Wuhan. Men bara medan vi fixade pass och visum förvärrades läget och resan avblåstes.
Positiv företagskultur
Trots det svåra pandemiläget har de också klarat sig relativt bra.
– I dåliga tider är det en fördel att vi arbetar mot många olika branscher och marknader över hela världen. Totalt över året har vi tappat omsättning men vissa volymer har även ökat under pandemin. Även om vi nu håller fysiska avstånd i jobbet är vi ett otroligt tajt team, där många har jobbat hos oss i över 20 år. Att vi har en positiv företagskultur fick vi bevis för under ett överraskande besök från vår japanska leverantör Canon.
– De skickade en delegation på tre personer för att utvärdera oss. Vi tyckte det var lite märkligt att en av dem inte kunde engelska och inte kommunicerade med oss alls under besöket. Men när de skulle åka hem fick vi veta att hans roll var att studera hur vi i personalen är mot varandra genom kroppsspråk, miner, blickar, samspel och tonlägen. Han skulle känna av stämningen och vi fick högsta betyg, berättar Marit Stjernberg på Stegia avslutningsvis.