Erikslund

Erikslunds handelsområde

Erikslunds handelsområde och shoppingcenter växer

Erikslund Shoppingcenter

Erikslunds shoppingcenter

Erikslunds handelsområde är tillsammans med Barkarby Sveriges andra största handelsområde sett till försäljningsvolym. Erikslunds shoppingcenter är samtidigt med sina 83 butiker och 6,5 miljoner årliga besökare regionens största köpcentrum. Framgång träffar Josefin Hallencreutz på Erikslunds shoppingcenter och Ingela Roos på Erikslunds handelsområde för att prata etablering.

– Jag är centrumchef och har det totala ansvaret för Erikslunds shoppingcenter. Vi öppnade 2011 och har ett stort upptagningsområde, en omkrets om cirka en timme ifrån oss. Vi ser oss som en destination och vill utveckla upplevelsen än mer. Utvecklingen har genom åren har varit otroligt positiv, inte minst då hela handelsområdet har växt otroligt mycket de senaste åren. Samtidigt är det självklart svårt att inte nämna pandemin. Innan pandemin hade vi en låg vakansgrad, men under de senaste två åren så har vi hyresgäster som har gått i konkurs. Men nu efter sommaren så har många hämtat tillbaka omsättningstappet. Så vår vakansgrad är faktiskt nere på bara 3 procent igen. Omsättningen har återhämtat sig snabbare än besöken, besökare gör färre besök men köper i gengäld för mer varje tillfälle. Vi diskuterar om det här är en beteendeförändring som kommer att bli bestående. Jag tror kanske inte det ändå, vi ser att det finns ett sug efter att umgås och spendera mer tid med vänner och familj på köpcentrum, caféer och restauranger. Min tro är att vi vill tillbaka till att kunna umgås mer på offentliga platser som vårt shoppingcenter igen, säger Josefin Hallencreutz, centrumchef på Erikslunds shoppingcenter.

Har butiksmixen förändrats genom åren?
– Den har varit relativt bestående. Många av butikerna har varit med från start. Sedan arbetar vi hela tiden proaktivt för att stärka vårt centrum. När vi har så få vakanser blir man samtidigt lite låst. Det finns en del koncept som kräver större ytor som vi inte kan tillgodose. Vi skulle även önska att få in fler lokala koncept hos oss med unika butiker. Vi har annars en bra mix med kläder, skor, heminredning och teknik. I år har vi öppnat upp sex nya koncept: Lagerhaus, Home & Cook, Guldfynd, Synoptik, Evolution Laser Clinic och Partyland. När det gäller caféer och restauranger ligger vi lite lägre än vad vi borde göra.

Hur ser era framtidsplaner ut?
– I samband med vårt tioårsjubileum i september har vi uppgraderat delar av shoppingcentret, målat om, renoverat toaletter med mera. Vi har också skapat en helt ny lekyta och vår nya maskot Billie för att ge våra barnfamiljer än fler upplevelser. Då vi inte har möjlighet att bygga ut tittar vi istället på smarta lösningar att nyttja våra lokaler på ett bättre sätt. Vi har många som hör av sig och är intresserade av att etablera sig. Just nu har vi tre vakanta lokaler. I etableringsprocessen så styrs den främst av vårt leasingteam, som tar första kontakten och skriver avtal. Sedan tar vi över när det är klart ända till öppningsdagen. Sedan har vi ett bra samarbete med Ingela Roos på Erikslunds handelsområde om det gäller etableringar. I en hel del fall så kan intressenter höra av sig till Ingela, hittar de inget som passar så kanske det finns plats hos oss istället.

Vilken betydelse får en ökad e-handel för era butiker?
– På sikt tror vi att en del butiker kommer minska sin yta för att göra butiken till mer av ett showroom för e-handeln. Redan idag har många butiker möjlighet att hämta upp varor i butiken. Just nu har även Kidsbrandstore en popup-store hos oss. En lyckad satsning som vi införde precis innan jul under pandemin är distansshopping. Det fungerar så att man kan kontakta oss, berätta vad man vill ha så hjälper vi till och handlar. De kan få varorna hemskickade eller hämta upp på en pickup-point. Det här är ett koncept som vill fortsätta med och utveckla, säger Josefin.

Spindeln i nätet för handelsområdet

Ingela Roos som arbetar som ansvarig för Erikslunds handelsområde berättar om hennes roll.

– Jag arbetar på uppdrag av min styrelse i Erikslundsgruppen, som består av fastighetsägare och butiker. Min roll är att hjälpa våra medlemmar och att få fler av aktörerna att bli medlemmar. Dessutom fungerar jag som språkrör mot myndigheter, ansvarar för marknadsföring, har dialog med media och bistår när det gäller etableringar. Jag fungerar som en spindel i nätet för Erikslunds handelsområde.

Hur har utvecklingen varit de senaste åren?
– Sedan jag började för 3,5 år sedan har utvecklingen verkligen exploderat. Även när vi har drabbats av landsomfattande konkurser, så har det aldrig varit några problem att fylla tomma lokaler. I år har vi haft ett stort antal etableringar, av såväl butiker som upplever som Jump Yard. Positivt är att vi stärkt upp i nya nischer som bilbranschen med Riddermarks bil, Bilia, Västerås Caravanservice och fått en jaktbutik med Jaktia. Dessutom etablerar sig Bygghemma, Trademax, EM home, golfkedjan Dormy, Däckia och Foodpark. PMU som öppnat är faktiskt Sveriges största second hand-butik. Dessutom har vi sett etableringar av kontorslokaler med Talli och Egna lokaler. Fler etableringar är också på gång.

Hur ser möjligheter till nyetablering ut?
– Den sista tomten gick till konceptet Egna lokaler. Diskussioner förs om framtida mark för exploatering. Och intresset finns helt klart. Vi drar enormt mycket folk inom en radie av 12-15 mil. Vår senaste besöksmätning 2018 visade att vi hade 20 miljoner besök. Styrkan är kombinationen där Erikslund Shoppingcenter har detaljhandel och vi utanför mer av sällanköpshandel, IKEA och dessutom fyra stora livsmedelsaktörer. Sedan finns det utmaningar också. Då vi fått än fler butiker så kommer inte biltrafiken minska. När vi pratar med våra medlemmar är just infrastrukturen den största oron. De som kommer till oss är masskonsumenter som vill fylla på sina förråd, och är nästan alltid bilburna. Samtidigt kan vi även få ett tillskott av de som bor närmare nu när det byggs mycket nya bostäder i Sätra, Eriksborg och Källtorp. Vi blir ett naturligt närområde för de som bor där.

Hur ser framtidsplanerna ut?
– Vi har arbetat fram en affärsplan hur Erikslunds handelsområde ska utvecklas de kommande fem åren. Det kan nämnas att pandemin inte varit en dålig försäljningsperiod för alla branscher. Inredning, elektronik, husvagnar & husbilar och byggvaruhandeln har till exempel haft all-time high de senaste två åren. Samtidigt som det i andra branscher varit rejält tufft. Men det är glädjande att vi nu har fått ett mer normalt tillstånd igen och jag ser fram emot en bra julhandel för hela Erikslunds handelsområde, säger Ingela Roos avslutningsvis.