– Vi vill vara det självklara valet för kunder, men mest för våra medarbetare. Det är genom vår personal som vi får in kunder, behöver de inte stressa på jobbet så stannar de längre än tre månader. Det är små saker som gör stor skillnad, säger Pawel Gentek, VD på Städarna Västerås.

”Det spelar ingen roll var man kommer ifrån”

Städarna i Västerås har två år efter lansering nu 28 anställda. Vi träffar 21-åriga VD:n Pawel Gentek och koncernens vice VD Lukaz Berg för att prata om hur de ser på rekrytering och kompetens.

När Pawel blev rekryterad som VD på Städarna var han bara 19 år gammal. Lukaz Berg, vice VD på Städarna-koncernen berättar mer.

– Vi letar bra människor och riktar inte in sig på någon viss ålder. Däremot har vi märkt att unga människor har många bra nya idéer. Grundaren Tjoffe Sjögren var 21 år när han startade bolaget och vi ser att det allt för ofta är så att unga väljs bort. Förra året fyllde Städarna tio år som bolag, där vi gått från ett lokalt bolag i Norrköping till nästan 600 medarbetare på 23 orter. Vår strategi för tillväxt har varit att skapa bolag på varje ort där vi delar ägande med en lokal entreprenör och VD. Det vi sett är att med rätt guidning och stöttning kan unga människor vara en stor tillgång för oss på Städarna både på kort och lång sikt. När vi under 2018 startade i flera nya städer så kontaktade vi UF i respektive stad för att få tips på duktiga driftiga personer. Då fick vi tips om Pawel och märkte direkt att han har en superdrivkraft med ett stort hjärta, förklarar Lukaz.

Tackade först nej

Pawel Gentek flyttade till Sverige för tio år sedan från Polen till Fagersta.

– Jag började spela fotboll och lärde mig därför svenska väldigt snabbt. För att kunna driva UF så valde jag ekonomprogrammet på gymnasiet. Det visade sig vara helt rätt. Samtidigt hade jag en väldigt tuff period under gymnasiet då min pappa gick bort när jag var 17 år. Det gjorde att jag fick ta mer ansvar, ta hand om lillebrorsan och hjälpa till mer hemma. Ett år senare startad jag UF, vi vann flera priser och kom femma på SM. Vårt företag Time2Work hjälpte ungdomar att hitta extrajobb och hjälpa företag hitta snabb arbetskraft. Sammanlagt förmedlade vi 45 jobb, varav två heltidstjänster. Jag fick lite erbjudanden och tackade ja till ett arbete i Stockholm. I förstaläget tackade jag faktiskt nej till Städarnas erbjudande. Efter tre månader i Stockholm kände jag att det inte var rätt och tog kontakt med Lukaz igen, berättar Pawel.

I februari 2018 startade de upp Städarna Västerås.

– Det var inte lätt i början som 19-åring att dra igång ett bolag, allt från rekrytering till att få in kunder. Självklart fick jag mycket hjälp från Sverige-kontoret, men hela ansvaret låg på mig. Det tog sju månader innan vi verkligen kom in i marknaden och kunde etablera oss. Efter det har det rullat på bra. Idag är vi 28 anställda, inklusive extrapersonal. 30 med mig och Stina Ottestam på kontoret. Vi har växt väldigt mycket och i år är första året som vi gjort ett riktigt bra resultat och kan få belöning för allt hårt arbete. Vi har anställda i alla åldrar från 16 år till snart 60. Tyvärr är det en del som får höra när de fyllt 55 eller 60 år att de inte längre räknas. Tvärtom kan de kan ta ofta mer ansvar och har viktig erfarenhet. Ska man ha ett bra fotbollslag, måste det finnas personer som kan fylla alla roller i laget. Mer rutinerade som kan ta mer ansvar, snabbtänkta som varit med några år och juniora som vågar göra saker ingen annan vågar. Så tänkte jag när jag byggde upp Städarna i Västerås.

Personalen är viktig

I städbranschen har arbets­villkor för länge fått för lite uppmärksamhet förklarar Pawel

– Jag tycker att städbranschen ligger 40 år efter alla andra branscher. Vi vill vara det självklara valet för kunder, men mest för våra medarbetare. Det är genom våra medarbetare som vi får in kunder, behöver de inte stressa på jobbet så stannar de längre än tre månader. Det är små saker som gör stor skillnad. Det är lätt i vår bransch att medarbetare skippar pauser och luncher, jag vet själv då jag jobbat som städare. Det var mitt första jobb när jag var 14 år. Det gör stor skillnad att alltid ha tio minuter extra och inte behöva stressa. En sak som underlättar är att vi nu har städmaterial hos kunderna så att medarbetarna inte behöver släpa med sig det. Dessutom har alla medarbetare lunch på kontoret istället för i bilen. Vi som arbetsgivare behöver prata med anställda, veta hur de mår och bry sig på riktigt. De första medarbetarna jag anställde är fortfarande kvar, det visar att vi gör något rätt.

Hur arbetar ni med rekrytering?

– Mycket har jag tagit med mig från min första intervju med Lukaz. Vem ger ett sådant uppdrag till en 19-åring? Det har smittat av sig på mig när jag rekryterar. Jag kollar aldrig på var de kommer ifrån. Mina fem främsta anställda har aldrig jobbat som städare. De har varit arbetslösa länge eller haft det tufft i sitt liv. Jag kollar aldrig på CV eller kräver en viss erfarenhet. Det jag vill se är en vilja att jobba. Det har visat sig att det har varit en framgångsfaktor. Det finns så många personer där ute som bara vill leverera. Jag kommer själv från en familj som kämpat i massor. Det var inte lätt för dem att lämna allt i Polen. Jag känner igen många människor i mig själv, förstår deras läge. Tänker man så kan man hitta rätt personer. Det spelar ingen roll var man kommer ifrån. Visa bara att du vill jobba. Jag blundar och bara kör. Ett exempel är en person som varit arbetslös i två år med diagnoser och lite större svårigheter. Idag är han en av våra bästa medarbetare som alltid är på plats och sprider god energi, förklarar Pawel.

Vi ska vara en hållbar leverantör

Lukaz betonar även betydelsen av hållbarhetsfrågorna som arbetsgivare.

– Det är viktigt för oss att vara en schysst arbetsplats, där vi är en hållbar leverantör inte bara miljömässigt utan även socialt. För många unga är de här sakerna självklarheter, att färg på huden, manligt eller kvinnligt inte spelar någon roll. Vad gäller de här frågorna kan det därför vara lättare med de som växt upp med jämställdhet och de här värderingarna. När vi arbetat med hållbarhetsfrågor så märkte vi att det här kändes som självklarhetsfrågor så därför kallar vi vår hållbarhetsrapport för en Självklarhetsrapport, säger Lukaz Berg, vice VD Städarna Sverige.

Hur ser framtids­planerna ut för Städarna Västerås?

– Vi vill gärna dubbla omsättningen på ett år framåt. Corona har gjort det lite jobbigt för oss om än inte så hårt drabbade som många andra. Vi behöver fortsätta växa, kan vi bli större och skapa än större lönsamhet, så kan vi ge ännu bättre villkor för våra medarbetare. När det kommer till städning och hemstäd i Västerås ska man tänka på Städarna. Samtidigt är vi ödmjuka för att det i Västerås finns många bra bolag inom städning, säger Pawel Gentak, VD på Städarna Västerås.

Pawel Gentek, Lukaz BergPawel Gentek, VD på Städarna Västerås och Lukaz Berg, vice VD på Städarnakoncernen.