Det är medarbetarna som är framgångsfaktorn
Expandia är ett familjeföretag som grundades 1989 i Skåne och är en av Nordens största
leverantörer av tillfälliga byggnader i form av moduler. En av företagets grundbultar
är att måna om sin personal och att förvalta grundaren Kjell Skölds ledarskapsideologi.
Jonas Wallstedt har arbetat i Expandia sedan 2002 då han fick uppdraget att expandera verksamheten till Mellansverige. 2008 tog han över vd-rollen och flyttade huvudkontoret till sin hemstad Västerås.
– 2002 var vi fem anställda och omsatte 60 miljoner. Idag är vi över 100 anställda, har fyra svenska kontor och finns även i Norge, Danmark och Finland. Företaget omsätter 1,3 miljarder. Det är en fantastisk resa.
Han ser tre viktiga faktorer bakom framgången.
– En del handlar såklart om produkten som legat rätt i tiden och hållit balansen mellan att matcha behov och förväntningar utan att bli för exklusiv. En andra sak är att ägarfamiljen varit beredd att satsa även i tuffare tider och vågat ta risker. Den tredje faktorn tror Jonas ligger i organisationen och personalen.
– Vi har fantastiska medarbetare. Utan dem skulle verksamheten inte vara någonting. Kapital och produkter är hårdvara men det krävs människor för att något ska hända. Vi är lyckligt lottade att ha människor som är så engagerade. För några år sedan började jag fundera på vad det är som sk par engagemang. Svaret hittade Jonas i sin bakgrund inom idrotten.
Ledarskapsintresset började redan som 14-åring när han startade ett fotbollslag för 7-åringar hemma i Kvicksund. Sedan dess har han över 20 års erfarenhet som ledare i ungdomsidrotten.
– Det finns kanske en miljoner människor i Sverige som motionerar eller idrottar. Inte ens 1 % av dem kan livnära sig på det, alla andra betalar gladeligen för sin idrott. Hur gör man så att det blir lika attraktivt att gå till en arbetsplats? Vad är drivkraften? En stor del av idrott handlar om gemenskap och utveckling. I lagsport får man förtroendet att ta egna initiativ och ta chansen
när man känner att det är läge. Alla de sakerna är viktiga på en arbetsplats också. Att man känner sig inkluderad, behövd och att man blir lite bättre på det man gör varje dag.
Jonas lyfter fram att även om ledare gärna kan vara coachande så är det viktig att medarbetare får mandat att ta egna beslut.
– En säljare som alltid måste fråga chefen först kommer aldrig känna sig behövd eller lyckad. Om alla ska komma till mig och fråga så går det långsamt och medarbetare utvecklas inte. Ofta finns de bästa lösningarna närmast utmaningen. När frågan hamnar hos mig är jag längst bort, då är det svårt att fatta rätt beslut. På Expandia ger vi mycket frihet under eget ansvar. Chefer talar inte om vad medarbetarna ska göra, de förväntas ha eget driv. Alla passar inte i en sån roll, det måste
man acceptera.
Samma inställning till ledarskap har funnits genom hela företagets historia.
– Kjell Sköld som är grundaren sökte hela tiden medarbetare som var engagerade och hade en passion för sitt jobb. Han hade lärt sig av H&Ms grundare Erling Persson att alltid anställa medarbetare som är bättre än en själv. Om man har den inställningen så får man många gånger in personer som blir självgående. Det gör att cheferna och jag inte behöver peta i detaljer
och vi kan ha en effektiv och platt organisation.
Ordspråket att kedjan är inte starkare än den svagaste länken tycker Jonas att det ligger mycket i.
– Ju närmare produktionen du jobbar desto mer sårbart är jobbet, Om någon som jobbar ipackning, montage eller projektledning är borta får det konsekvenser för kunderna medan jag kan vara borta en vecka utan att det märks. Därför är de som är närmast kunderna våra viktigaste medarbetare och de i toppen är egentligen minst viktiga. Vi försöker se och lyssna på alla. Med tanke på våra exceptionellt bra resultat på medarbetarundersökningar så tror jag vi lyckas. Inställningen märks bland annat i hur arbetet med att ta fram nya affärsplaner går till.
– Vi gör arbetet underifrån. Varje avdelning får ta fram visioner och mål för sin egen process. Det försöker vi sätta ihop till ett konsensus för Expandia och bolla med styrelsen. Det är ett mastodontarbete som genererar mycket värdefull information. Sedan går det tillbaka till avdelningarna som får välja strategier och aktiviteter för att nå målen och visionerna. Då får vi en affärsplan som blir levande och inkluderad i organisationen. Alla vet vart vi ska och kan se framtiden i förtaget för sin process och roll.
Jonas tycker också att många chefer tar åt sig för mycket ära för vad organisationer gör.
– När Expandia vann Guldstänks hållbarhetspris förra året gick jag varken på nomineringsmiddagen eller galamiddagen. Det är de som jobbar med hållbarhet som har gjort arbetet, det var de som fick gå. Men vi märkte att arrangörerna var besvikna på att inte vd:n var där. Och VLT hade bild på alla vinnare utom Expandia. Näringslivet är så omodernt och bortser ofta från att det är medarbetarna som är framgångsfaktorn. När Manchester United vinner Premier League är det spelarna som tar emot pokalen, inte sportchefen. I näringslivet är det alltid företagsledaren som får ta emot utmärkelser, det är väldigt omodernt.
Hur arbetar ni med att säkerställa värderingarna i ledarskapet inom organisationen?
– Alla som anställs på Expandia, oavsett stad eller land, får komma till huvudkontoret i Västerås på två introduktionsdagar. Då träffar man alla processägare, får en kort dragning och lär känna varandra över en trevlig och avslappnad middag. För nya chefer har vi program som man ska följa så att alla har med sig grundarens anda.
Hur mycket får gemenskap och trivsel kosta för att vara lönsamt?
– Det måste få kosta. Vinsten är svår att mäta exakt i kronor och ören men om man trivs och blir stimulerad presterar man bättre på jobbet. Annars försvinner medarbetarna iväg till andra mer tillfredsställande arbetsplatser. Att ha medarbetare som tycker jobbet är roligt smittar också av sig på kunderna. Lika väl som att många företagare är snabba på att investera i maskiner och hårdvara måste investeringar i människorna också göras om de ska bli effektiva och tycka det
är kul att jobba, säger Jonas avslutningsvis.