Arbogaföretaget har i över 20 år designat OS-backar
David Ny är snowboardåkaren som började designa tävlingsbackar. I Arboga driver han
företaget Scandinavian Shaper som tillverkar och säljer hinder och verktyg till snöparker
över hela världen.
– Allt började med att jag tävlade i snowboard under slutet av 80-talet. När jag sedan jobbade i Sälen började vi ha tävlingar i halfpipe som blev lyckade. Det ledde till att jag fick uppdrag av internationella skidförbundet att bygga banor till tävlingar, bland annat VM i Tyskland 1999. Efter 1990-talet försvann de flesta halfpipes från anläggningarna. Istället växte trenden med snöparker fram. I Scandinavian Shaper jobbar vi med hinder som kallas rails och boxar till just dessa snöparker. Rails är metallkonstruktioner med plast och plywood, som kan se ut som ett S, en regnbåge eller egentligen vad som helst. Bara fantasin sätter stopp, det är jättekul att jobba med.
Sålt till 40 länder
Även om det används pistmaskiner och grävmaskiner för att bygga upp banorna så krävs det mycket manuellt arbete för att forma snön.
– Det fanns inga bra verktyg på marknaden så vi började ta fram egna spadar och krattor med långa skaft. I takt med att sporten har utvecklats har behovet av ordentliga verktyg ökat och det är egentligen det som vi säljer allra mest av. Det allra mesta vi säljer går på export. Mina produkter finns i närmare 40 olika länder och 500 skidanläggningar, från Sydamerika till Dubai, Japan och Kina.
David jobbar fortfarande med att designa tävlingsbanor och har ansvarat för de sex senaste Olympiska spelen.
– Jag har haft i uppdrag att designa tävlingsbanorna för snowboard på alla OS sedan Salt Lake City 2002. Under sommaren 2022 var jag i Kina och designade OS-banan men kunde inte vara där under tävlingarna på grund av Covid-restriktionerna. Det har varit en jätterolig grej att göra vart fjärde år. Just nu jobbar vi mycket med skicross- och snowboardcrossbanor, där fyra tävlande startar samtidigt. Sverige är ett av de ledande länderna inom sporten, inte minst med den stora stjärnan Sandra Näslund. I år går världscupsfinalen i Idre, där jag kommer vara under fyra veckor för att bygga banan.
När David drog igång företaget fick han mycket hjälp av sin pappa som då var pensionär. Eftersom föräldrarna bodde i Arboga blev det där företaget etablerades, vilket med tiden visat sig lyckosamt.
– Arboga ligger bra till med tanke på att jag säljer mycket till Norge. De transportföretag vi använder ligger i Kolbäck och Köping. Mina tre anställda och underleverantörer finns dessutom i Arboga. Även om jag själv bor i Västerås har det inte varit aktuellt att flytta företaget.
Hur brukar en snöpark vara uppbyggd?
– Precis som med pister delas de upp i svårighetsgraderna blå, röd och svart. En blå park har kanske sex till åtta meter långa boxar och rör att hoppa på. Sedan blir hoppen längre med längre landningar, smalare rör och boxar som är svårare att hålla balansen på. Vi är duktiga på parker i Sverige, både större och mindre anläggningar har bra parker. Det är väldigt populärt bland unga att åka på hopp och mindre skicrossbanor. Det blir ju mycket roligare än bara en slät backe.
– Konceptet fanns redan på tidigt 90-tal när jag jobbade i Sälen men det har utvecklats mycket sedan dess, inte minst vad gäller säkerheten.
Världsrekord i hinder
När de designar nya hinder har de både stora och små användare i åtanke.
– Man får vara lite lyhörd och titta på vad kidsen och de bästa åkarna vill ha. Vi har jobbat mycket med åkaren Jesper Tjäder och Red Bull. Han är en av de bästa i världen och väldigt innovativ. Vi brukar göra roliga grejer ihop på våren. Bland annat slog han världsrekord i världens längst rail. Vi gjorde ett 160 meter långt rör som han åkte ner för.
Om man är sugen på att själv ge sig ut i en snöpark finns det nära till hands.
– Vedbobacken har väldigt fina instegshinder som är lätta att testa för första gången. Det märks att de är jättepopulära, alla åker där. Där finns även det som kallas fun ride. Det kom för några år sedan och är i princip att man för ihop en snöpark med en lättare skicrossbana med svängar och hopp över breda boxar. Hela familjen kan åka tillsammans och ha kul. Mindre lokala backar som Vedbobacken är jätteviktiga. Det är de små som föder de stora, utan dem skulle allt stanna upp.
Plastskidbackar och cykelparker
Det är inte bara på vinterhalvåret som Scandinavian Shaper är aktuella.
– Jag jobbar en del med sommarskidåkning där man åker på plast. Just nu håller vi på med ett projekt i Örebro där en skid- och skateboardförening har fått SISU-bidrag för att bygga en arena. Den kan användas året om, på vintern skottar man bara upp snö på plasten. För några år sedan tog man i Kläppen fram en hoppkudde så att det går att träna på hopp och landa på ett mjukt sätt även i plastbackar.
Ett växande verksamhetsområde för företaget är cykelparker.
– Hindren är svetsade konstruktioner med trall på, så att det ska gå att åka även när det regnar. Det är många skidbackar som startar cykelparker med gupp och hinder i skogen. Det är jättebra motion. Jämfört med hinder till snöparker är de här ofta lite lägre och byggs som moduler så att det går att bära in och ut i skogen. Jag har sålt mycket cykelhinder till Norge. Cykel- och wakeboardhinder är det som tar över på sommaren så vi kör på året om, säger David avslutningsvis.