AQ Engineering öppnar kontor i Västerås

AQ Group fortsätter sin expansion i Västmanland. Efter att Framgång tidigare skrivit om etableringen av en ny fabrik på Hacksta kan vi nu också berätta att dotterbolaget AQ Engineering öppnar ett nytt kontor i Västerås.

AQ Engineering finns sedan ­tidigare i Torslanda i Göteborg, men i den nya ­expansionen öppnas kontor i både ­Västerås och Östersund. Framgång träffar företagets nya platschef i Västerås ­Johan Lindström. 

Berätta mer om AQ Engineering?

– Vi är ett ingenjörsbolag som arbetar med produktutveckling, konstruktion och projektledning. I en koncern med 7 000 duktiga kollegor som kan produktion, är vi lite av en udda fågel som arbetar med att utveckla produkter. Men det är också den här kombinationen som vi ser som en av våra styrkor.

Varför valde ni att öppna kontor i ­Västerås?

– Det finns flera anledningar till att vi väljer Västerås. AQ grundades i Västerås och vi ser att det finns ett kundunderlag här där vi har redan upparbetade relationer. Sedan är det mycket spännande som händer nu inom de större bolagen i staden. Dessutom tror vi att det finns duktiga ingenjörer som bor här som vi vill ha som kollegor. Det märks att de tekniktunga bolagen är duktiga på att rekrytera från hela Sverige och även globalt. Om vi bara jämför med för några år sedan så vill fler och fler idag komma till Västerås. Det blir även en bra uppdelning geografiskt då vi tillsammans med de andra kontoren i Göteborg och Östersund täcker in stora delar av Sverige. Vi tror dessutom att det finns ett extra attraktionsvärde för nya medarbetare i Västerås att under vintersäsongen kunna arbeta några veckor i Östersund.

Johan Lindström, platschef AQ Engineering i Västerås.

Kommer de olika kontoren ha olika ­fokus?

– Det blir en viss uppdelning baserat på vart våra kunder är placerade samtidigt som det viktigaste är att vi matchar rätt kompetens med våra kunder oavsett var de sitter i landet. AQs kunder spänner över de flesta branscher men i Västerås kommer vårt fokus ligga på elektrifiering och e-mobility, oavsett om det gäller tåg, bil eller andra fordon som går på elektricitet. Att finnas i Västerås är en perfekt miljö med alla företag som har fokus på elektrifiering. Vi har också spännande projekt inom försvarsindustrin och fordonsindustrin där vi arbetar med de ledande bil- och lastbilsföretagen.

 Vilken typ av produktutveckling ­kommer ni arbeta med här?

– I hela företaget är det en stor bredd där vi arbetar med allt från supersportbilar till lastbilar, vindkraftverk, batterisystem, båtar, bandvagnar och långsamma truckar. Som ett exempel kan det handla om att utveckla produkter som transporterar eller lagerhåller energi eller som så effektivt som möjligt överför ström från batteri till motor. Vi har mycket kunnande sedan tidigare inom mekanik, elektronik och produktframtagning inom elektrifiering som vi nu kan tillämpa inom andra industrier.

 Hur sticker ni ut jämfört med andra ­företag inom er bransch?

– Vi är unika som teknikkonsultföretag genom att vi har brett tekniskt kunnande samtidigt som vi har spetskompetens inom tillverkning. Hela tiden har vi tillgång till 40 fabriker i koncernen. Det är en stor fördel att ha så många kollegor i ryggen som är duktiga på produktion. Om vi designar något, så vet vi hur det kan tillverkas också. Inom AQ finns dessutom en stor produktionskapacitet och bredd i tillverkning, vilket gör att vi snabbt kan få fram prototyper och hjälpa våra kunder hela vägen från koncept till serieleveranser. Dessutom har vi egen 3D-printing i Torslanda. Där gör vi inte bara prototyper utan även färdiga produkter i mindre serier på några hundratal. 3D-printing lämpar sig väl för oss och våra kunder. Vi kan snabbt få fram en prototyp för fysisk validering och kan snabbt gå vidare med nya ­uppdateringar utan verktygs­investeringar.

Då materialutnyttjandet är hög så finns det förstås också miljöfördelar med 3D-printing.

Hur ser planerna ut för kontoret i Västerås?

– Jag började för en månad sedan som platschef och är igång med rekrytering av kollegor just nu. Nu söker vi både konstruktörer och systemingenjörer, med en mix av seniora och juniora kollegor. ­Planen är att bli åtta kollegor här inom ett år, vid sidan av de 30 som arbetar i Göteborg och åtta i Östersund. På sikt vill vi bli ett team av kollegor som vill arbeta här länge, vi tror mycket på långsiktighet. Dessutom är det häftigt att få arbeta med världsledande bilföretag och arbeta med tekniker som ligger fem år fram i tiden. Då AQ är så kända i Västerås så är det viktigt för oss att bredda bilden av koncernen, vi har varit jätteduktiga på formsprutad plast men har ju så mycket mer att erbjuda idag, säger Johan Lindström på AQ ­Engineering avslutningsvis.