”Ska du lyckas handlar det mest om att komma igång. Gå ut och gör istället för att sitta hemma och tänka. Du behöver inte ha allt uttänkt. Dyker det upp problem får du hitta en lösning.”

Fredrik förnyar upplevelsen av second hand

I företaget Merchsweden säljer Fredrik Rinaldo varje dag begagnade exklusiva kläder på Instagram. Sedan början på året driver han dessutom internetbutiken Saverystore med målsättningen att helt förnya synen på second hand-kläder.

Efter att Merchsweden började som ett UF-företag har de precis gjort klart sitt första bokslut.

– När vi startade fanns det ingen i Sverige som höll på med det här. Idag finns det minst femton företag med samma affärsidé som vi. När vi började var killar inte intresserade av att köpa second hand. Att köpa second hand uppfattades som ofräscht. Då våra produkter var exklusiva så tog det bort grejen att det var begagnat. Nu köpte de inte bara begagnat, de kände också att de gjorde en bra deal som köpte något för 2 500 istället för 5 000 som nytt. Vårt första år som aktiebolag nådde vi en omsättning på nära 2 miljoner, med all försäljning via Instagram. Jag tror faktiskt att vi är en av de svenska företag som lyckats allra bäst med att arbeta med Instagram som enda säljkanal. I år siktar vi på att öka omsättningen rejält för båda bolagen och målet är att inom fem år omsätta 100 miljoner, berättar Fredrik Rinaldo.

Fredrik som nyligt fyllt 20 år, ser stora fördelar med att vara ung företagare och har stora mål.

– Det är få personer i min ålder som driver företag. Att jag nu kan försörja två anställda på företaget som vi har byggt upp känns jättebra. Jag är glad att jag har hittat vad jag är bra på så tidigt.

I framtiden kommer jag ha en stor fördel av allt jag har lärt mig som företagare vad gäller arbetsgivaravgifter, skatter, likviditet med mera. Dessutom är det bättre odds för mig att bli dollarmiljardär, något jag alltid sagt att jag ska bli. Samtidigt är pengar i sig inte något som gör en lyckligare. Det jag jobbar för är resan och alla små delmål på vägen. När jag har jag nått ett riktigt stort mål i livet som att vinna SM i UF så har jag istället för att bli nöjd känt en tomhet. Vad du än gör är det viktiga att du mår bra i resan till dina mål, om du sedan når dina mål är inte det viktiga.

Fredriks resa till att bli entreprenör

Hur började då Fredriks resa till att bli entreprenör? Han föddes i Karlskrona men familjen flyttade till Västerås när han var ett år gammal. Föräldrarna är båda ekonomer och arbetade under uppväxten på ABB.

– Jag har alltid tyckt om känslan av att sälja och att få pengar. När jag sålde jultidningar insåg jag tidigt att det var smart att erbjuda ett mervärde. Jag bakade chokladbollar och gav en påse till alla som köpte tidningar. I femte klass fick jag chansen att sälja majblommor, då märkte jag att jag verkligen gillade att tävla. Det var en riktigt bra känsla att jag blev den som sålde flest majblommor i klassen.

Fredriks steg mot företagande började på riktigt när han var i 15-årsåldern.
– Redan några år tidigare hade jag börjat sälja och köpa virtuella skins i spel. Det var en oreglerad marknad och jag var en av pionjärerna i Sverige. Då lärde jag mig hur en marknad fungerar och skillnaden på skylt- och volymvaror. Det jag lärde mig då har satt grunden för den verksamhet som jag bedriver idag. När jag var 16 år hade jag ett möte med Coompanion för att diskutera att starta ett företag med handel i virtuella vapen som affärsidé. Efter ett möte med Skatteverket förstod jag att det inte skulle gå vägen, då de tolkade de virtuella skins som försäljning av tjänster och inte varor.

Med den här bakgrunden hade Fredrik redan stor erfarenhet av försäljning när han började på Grillska gymnasiet. I klassen hittade han sin like i Mickel Wallentin.

– Vi lärde känna varandra i skolans tävling 100-lappen där vi från ett kapital på 100 kr gjorde ett resultat på 16 000 kr på 30 dagar. Efter det bestämde vi oss att vi skulle driva UF och vinna SM. När vi startade företaget hade vi samtidigt svårt att komma på idéer. Av en slump så såg jag en annons för skor i en Facebook-grupp. Jag mötte upp killen som sålde skorna och använde de sedan hela helgen. Mina föräldrar tyckte jag var oansvarig som köpt begagnade skor för 3 500 kronor. Utan att jag ens försökte tjäna pengar på det lyckades jag sälja dem direkt för 600 kr mer än jag gett för dem. Jag och Mickel förstod att här hade vi något att bygga på.

Hur gjorde ni när ni valde produkter att sälja?
– Vi lokaliserade vår målgrupp ganska snabbt. ”Kalle 18 år”, var finns han och vad gör han? Han hänger på Youtube och spelar ishockey. Vi hörde av oss till youtubers och bad dem skicka statistik på sin målgrupp. De som har 70 procent killar i åldern 14-20 år var perfekta för oss att samarbeta med. Det första vi gjorde efter att vi fått ihop ett startkapital var att vi hörde av oss till youtubern Anis Don Demina. Samarbetet med honom blev en riktig kickstart där vi fick 4 000 följare på Instagram redan efter två timmar. Vi hade ingen erfarenhet av branschen men vi förstod målgruppen, var villiga att göra jobbet, och var bra på att synas och höras.

Årets UF-företag på SM

UF-året innebar hårt slit för Mickel och Fredrik.
– På lunchrasterna åkte vi iväg till post­ombudet på ICA, hämtade paket, fotade och lade upp annonserna på Insta­gram. Så rullade det på: köpa in, sälja, starta samarbeten med kändisar etc. När vintern kom fick vi gå över från skor till kläder. Vår lärare tvingade oss att skicka in tävlingsbidrag så att vi kunde tävla i UF och med tur lyckades vi vinna hela Västmanland. Då fick vi hjälp av Simona Hef som berättade att vi vann tack vare våra siffror men att allt annat behövde förbättras rejält inför SM. Då hade vi redan omsatt 500 000 kr. Efter det jobbade vi stenhårt för att slipa på alla detaljer och träffade jurister, designers, rådgivare med mera. Två månader senare stod vi på SM som vinnare av Årets UF-företag och hade omsatt lite över 800 000 kr. Jag har aldrig varit så fokuserad på ett mål. Då Västmanland aldrig tidigare hade vunnit SM kändes det stort att vinna.

Efter terminens slut fick Fredrik och Mickel avsluta UF-företaget och valde att återskapa det som ett aktiebolag.

– Under 3:an drev vi företaget vid sidan av skolan. Vi skaffade ett kontor i stan och byggde upp en fotostudio. Tidigare hade vi alltid fotat hemma och kunde nu göra ett mer seriöst arbete. Förra året tog vi studenten och då kom vi överens om att jag skulle driva vidare företaget själv och köpte ut Mickel. För mig personligen var det ett lyft när jag i början på året kunde anställa min första kollega Melker. När jag bara jobbade själv blev snabbt mindre innovativ. Nu har jag kunnat delegera mer av rutinarbetet för att få mer tid till att utveckla bolaget. Strax efter att Melker började startade vi mitt andra bolag ­Saverystore.se som också handlar om begagnade kläder, men mindre exklusiva kläder. Nischen är att vi ska vara Sveriges fräschaste second hand. Vi köper in begagnade kläder, tvättar allt i vår egen steamer och slår in de i exakt likadana förpackningar du får när du köper nytt från en internetbutik. Det har blivit en hit. Responsen vi får är att vi gör det så bra att det är svårt att skilja begagnat från nya kläder. Till skillnad från en del konkurrenter köper vi in alla plagg och har kontroll över hela leveransen. Det är en anledning till att vi har oerhört få missnöjda kunder.

Hur ser du på framtiden?
– Det ser riktigt bra ut. Nu när vi lanserar en webb för Merchsweden kommer vi att bredda oss och erbjuda nya produkter som väskor och accessoarer. Vad gäller Saverystore kommer vi behöva ta in externt kapital för att kunna växa. I framtiden tror jag att det blir så att när du köper en tröja av till exempel GANT så kommer du ha möjlighet att sälja tillbaka den till butiken efter att du använt den. Vi vill vara marknadsplatsen som hjälper alla andra butiker med att sälja vidare begagnade kläder. Företagen kommer att vilja samarbeta med det företag som håller högst kvalitet, har det bästa varumärket och de bästa processerna. Det här är en stor möjlighet för oss.

Har du några råd att ge till de som funderat på att starta ett företag?
– Ska du lyckas handlar det mest om att komma igång. Gå ut och gör istället för att sitta hemma och tänka. Du behöver inte ha allt uttänkt. Dyker det upp problem får du hitta en lösning. Det största hindret för många är att de inte tror på sig själva och är rädda för att misslyckas. Bry dig inte så mycket om vad andra säger och tror. När du får höra att din idé inte kommer att fungera, då vet du att du är på rätt spår. Jag tror att alla affärsidéer ska kännas lite konstiga för att lyckas. Många av de allra bästa affärsidéerna har dömts ut av andra. Själv fick jag höra att ingen kommer köpa begagnade skor. Vi har visat att de hade fel, säger Fredrik Rinaldo avslutningsvis.

PROFILEN

Fredrik Rinaldo

Roll: VD och grundare Merchsweden och Saverystore

Ålder: 20 år

Bor: Västerås

Bakgrund: Har alltid varit företagsam och sålde virtuella skins i spel i stora mängder redan på högstadiet. Startade Merchsweden som ett UF-företag,vann SM och kom på 4:e plats i EM i Ung företagsamhet. Med Merchsweden har Fredrik lyckats locka en helt ny målgrupp till second hand-kläder. I år startade han dessutom Saverystore för mindre exklusiva kläder.