Från kräftsommar till bygdens lokomotiv
Allt började med kräftfiske under gymnasiets sista sommarlov för Philip. 12 år senare har en småskalig glasstillverkning växt till en företagsgrupp som gör livet i Götlundatrakten lite bättre och roligare. Framgång träffar grundaren Philip vars brinnande engagemang för Arbogas landsbygd smittar av sig.
– På gymnasiets sista sommarlov fiskade jag och pappa massor med kräftor i Hjälmaren och tjänade in totalt 200 000 kr på att sälja till restauranger. Det var hur mycket pengar som helst för en 17-åring men som tur är sa farsan åt mig att investera pengarna i en sysselsättning efter studenten, säger Philip Gustafsson, grundare av Götlunda glass.
DET VAR TILLFÄLLIGHETER som ledde till att det var just glass som Philip satsade på.
– En vän till familjen i Köping som gjorde glass hemma i sin källare. Han gjorde en bra produkt och en bra process. När ett glassföretag i Uppsala skulle sälja sina glassmaskiner bestämde vi oss för att köpa upp dem. Samtidigt kom vi över en minimal lokal i Götlunda med plats för mikrotillverkning av glass. Ett år senare köpte vi upp lagret från familjevännen i Köping. På ett bananskal hade jag blivit en glassgubbe efter studenten.
INGEN I FAMILJEN hade erfarenhet från livsmedelstillverkning men Philip har ändå haft ett stort stöd av föräldrarna.
– Familjens bakgrund är inom marknadsföring, sälj och varumärke. Pappa har en lång karriär inom media och mamma driver egen ekonomibyrå. Något som varit till otroligt stor hjälp i utvecklingen av företaget. Det jag har bidragit med har varit drivkraft, vision och arbetstimmar. Farsan var en stark finansiär från början. Det kapitalet har jag betalat tillbaka för länge sedan, men att ha den ekonomiska tryggheten från start var otroligt värdefullt.
– Det som vi gjorde bra direkt var att åka ner till Italien och lära oss hantverket att tillverka glass på rätt sätt.
I ITALIEN HITTADE de också en viktig samarbetspartner.
– Vi frågade oss, var är de bäst i världen på glass? Jo, i Italien. Där hittade vi redan första året rätt partner som hjälpt oss mycket i vår utveckling. Vi är där på inspirationsresor varje år. De är en leverantör som håller en bra kvalitet, de har mycket idéer och för oss framåt inom glassutveckling. Det är en gelatotyp som vi med enkla medel har försvenskat för att passa vår publik. Vi är stolta och tacksamma över det samarbetet.
Vad har varit din drivkraft?
– Drivkraften är att se hur långt man kan komma med något som man själv har skapat. Det var inte produkten i sig som var viktig utan att göra allt ordentligt och ta det framåt. Visionen var att sätta Götlunda på Sverigekartan genom glassen. Alla människor man träffar och uppskattningen från kunderna ger energi åt drivet. Jag tycker att jag har världens roligaste jobb. Jag är en mångsysslare som gillar att ha många bollar i luften och älskar utveckling. Under alla de här 12 åren har jag aldrig tagit någon utdelning från företaget utan pytsat in varenda krona i nysatsningar. Så kommer de kommande tio åren säkert också att se ut.
NÄR PHILIP DROG igång Götlunda glass som 18-åring var ambitionerna skyhöga.
– Då ville jag ta över världen och smälla ut Götunda glass överallt. Under årens lopp har jag omvärderat vilka vi är och landat i att vi ska vara det lokala alternativet som står för kvalitet, hög servicenivå till återförsäljarna och närhet till våra kunder. Därför satsar vi på att vara stora och omtyckta i vår region istället för i hela världen. Vårt upptagningsområde är Västmanland, Sörmland, Närke, delar av Värmland och Östergötland. Vi ska inte ta oss vatten över huvudet. För oss har det varit viktigt att vara omtyckta i det vi gör. Det är svårt att göra en sådan här grej utan kvalitet.
PHILIP HAR VARIT noga med att låta företaget växa i lugn takt för att behålla närheten till kunderna.
– Vi har alltid vuxit organiskt med egna medel. I början stod jag själv och tillverkade och vi hade bara servering i Götlunda. När jag öppnade upp för återförsäljare fick vi råd att investera i en glassbil. Jag körde ut till återförsäljarna på förmiddagen, serverade glass på dagen och tillverkade på kvällen. Vår tanke är att göra så mycket vi kan själva, utan att dra på oss för stora kostnader.
Vilken typ av återförsäljare vill ni jobba med?
– Drömkunden är de som har ett huvudfokus kring glass. Det viktiga är att de delar vår värdegrund kring kvalitet, glädje och professionalitet. Götlunda glass ska inte serveras med en sur min.
PHILIP BESKRIVER GÖTLUNDA glass som ett familjärt bolag på landsbygden.
– Vi är sämst i hela världen på omvärldsanalyser. Vi kör vårt race och är motsatsen till ett hippt, trendskapande bolag. Vi gör glass på vårt vis och kommer fortsätta med det. Fabriksförsäljningen i Götlunda är forfarande hjärtat i verksamhet och står för en tredjedel av vår totala omsättning. För oss är det viktigt att all glass tillverkas här, lokalerna sätter därför gränserna för vår tillväxt.
PHILIP BRINNER FÖR bygden och vill kunna bidra till utvecklingen.
– På sommaren sysselsätter vi drygt 50 personer inom våra olika verksamheter. Att vara arbetsgivare på landsbygden är en viktig uppgift. Att kunna ge ungdomar sitt första sommarjobb och skapa liv, rörelse och event. I en bygd ska det finnas en skola, äldreboende, idrottsförening, restaurang och en butik. Då mår en bygd väldigt bra. Därför har vi en tendens att i familjen ta på oss massa nya projekt. Jag är ju en sådan där person som ser möjligheter i varenda liten röd stuga här i trakterna. Tillsammans med min fru Mimmih och mina föräldrar startade vi 2015 en livsmedelsbutik på bygden. 2017 tog vi över Hjälmare Kanalcafé och vi har även tagit över flera andra caféer och gjort egna satsningar. Senaste tillskottet är Kvarnfallet vid Hjälmare kanal som kommer bli restaurang, konferens och bröllopsanläggning. En del satsningar har gått snett men det har varit för roliga projekt för att inte hoppa på. Men min bebis har hela tiden varit Götlunda glass.
ALLA NYA SATSNINGAR har tagit av Philips tid och fokus. Därför satsar de nu på att bygga en organisation som inte är helt beroende av honom.
– Vi genomgår en stor organisationsförändring just nu. Det mesta har varit beroende av mig vilket blir en svaghet när vi ständigt växer. Det finns en jädra charm i den närheten och personliga relationen till kunden som jag haft men i och med att jag är inne i för många delar av företaget blir jag en bromskloss. Jag blev även pappa förra året, då kan man inte vara överallt och ingenstans. Den nya organisationen bygger på fler partners och platschefer som får delägarskap på sina ställen. Vi har satsat på att rekrytera kompetent personal. Det känns jättekul att utveckla det.
Hur ser du på framtiden?
– Vi har växt varje år och planen är att fortsätta växa. Den tillväxten ska inte bara göras inom familjen. Vi ska möjliggöra för andra att växa med företaget. Det sociala ansvaret för bygden kommer alltid hänga med. Nästa steg produktionsmässigt blir att lägga till fler skift om dagen. Det största problemet är att fryslager kostar mycket. Det behöver vi investera i för att kunna förjobba mer inför somrarna, säger Philip avslutningsvis.