Steget att bli säsongsföretag gav ökad lönsamhet
Westerqwarn är vackert beläget i en gammal kvarn i Kolbäck. Kärnan i verksamheten är en vedugnspizzeria, men på den stora gården finns också ställplats för husbilar, en festvåning, minigolf, utomhusscen och nu även en glassbar.
– Pizzerian och glassbaren slog upp dörrarna i maj och är nu i full gång alla dagar i veckan hela sommaren. Glassbaren är en nysatsning där vi erbjuder flera härliga glassmenyer. Under sommaren har vi även fyra konserter inplanerade. Då skapar vi alltid lite festivalkänslan med fler upplevelser vid sidan av musiken. En växande del är husbilsgäster. Förra året hade vi över tretusen gästnätter på ställplatsen. Den har blivit en viktig och rolig del av verksamheten. Westerqwarn består av 3,5 hektar mark vilket innebär både möjligheter och utmaningar. Det är mycket jobb men kul! Det är lätt att bli hemmablind inför den fantastiska miljön. Taken och de robusta trägolven finns bevarade tillsammans med gamla detaljer som band och hjul från när kvarnen var igång. Vid intresse kan man få en liten visning av de gamla maskinerna som finns kvar, säger Joakim Graning.
Pandemin blev startskott
Joakim tog över verksamheten 2017 och efter att i flera år kämpat med lönsamheten blev Corona-pandemin startskottet för en omvandlingsresa mot ett säsongsbaserat företag med smalare och mer kvalitativt utbud.
– Vi har gjort en spännande omvandlingsresa. Tidigare klassade vi oss mer som restaurang, nu ser vi oss som ett besöksnäringsföretag. När Covid kom hade vi öppet nästan årets alla dagar men kundunderlaget var dåligt och vi hade stora lönsamhetsproblem. I och med pandemin hade jag inte längre råd att ha så många kockar anställda och köpte istället in en vedugn och lade fokus på värdskapet, samt ställde mig själv att sköta vedugnen. Vi har haft den i tre år och det har blivit en total succé. Vi har insett att vi är ett säsongsföretag. Nu satsar vi för fullt på julbord och sommarperioden då vi vänder oss till turister och boende i Västmanland som vill uppleva ett spännande utflyktsmål.
Vi har gjort en spännande omvandlingsresa. Tidigare klassade vi oss mer som restaurang, nu ser vi oss som ett besöksnäringsföretag.
Vad är för- och nackdelarna med att vara ett säsongsföretag?
– Största utmaningen är att få kontinuitet i personalen. På sommaren och till julborden behöver vi vara drygt 30 anställda för att få ihop schemat. Där behöver vi som arbetsgivare tänka till i vad vi erbjuder så att vår personal stannar hos oss. Den stora fördelen är att vi blir mer lönsamma när vi inte har öppet på vintern. Då är det bara jag och platschefen Anna Gustafsson som jobbar med att planera inför sommaren. Genom att vi arbetar med planering så slipper vi hamna där vi gjorde förr där man fick slita dygnet runt hela året och bara släcka bränder. Nu hinner vi arrangera en bra sommar och jobba med kalkyler, prognoser och optimering av personal. Allt för att kunna skapa den sommarpärla vi är och vill vara!
Westerqwarn startades i mitten på 90-talet och drevs som ett sidoprojekt av skrothandlaren Sigvard Eriksson och mycket av den ursprungliga verksamheten fanns kvar när Joakim tog över några år efter att Sigvard gått bort.
– Verksamheten står fortfarande på många ben men när jag tog över erbjöd man allt kunden efterfrågade vilket blev väldigt spretigt. Jag har jobbat med att renodla och våga välja bort för att istället skapa ett erbjudande vi tror på.
Lönsammare och tydligare utbud
En viktig del i Westerqwarns utvecklingsresa har varit kontakten med en rådgivare från Almi.
– De senaste två åren har vi träffats två gånger i månaden. Den kontakten har varit viktigt för att ta steget mot att bli en sommarpärla med ett tydligt utbjud. Resan har börjat men kommer ta tid. Coronatiden var tuff och nu kommer andra utmaningarna framöver med ökande energipriser och råvarukostnader. Därför är jag glad att vi gjort resan mot ett stabilare och lönsammare företag där det även finns tid för reflektion. Nu kan vi köra långsiktigt och jobba smart. Det är tack vare Almi och stöd från omgivningen. Alla som vill utveckla sitt bolag i en ny riktning rekommenderar jag att ta hjälp av dem, de är guld. Utan deras bollplank och draghjälp hade jag inte suttit här, även om det förstås kräver mycket arbete själv också.
Hur skulle företag inom besöksnäringen kunna få mer stöd till sin utveckling?
– Det jag saknar idag är kanske att få uppvaktning av politiker som visar att de bryr sig och frågar hur kan de hjälpa oss. Samtidigt fick vi bra stöd från Hallstahammars kommun under pandemin, då de hörde av sig regelbundet för att kolla hur det gick. Även Region Västmanland har mycket att erbjuda, till exempel fick vi investeringsstöd för ugnen och minigolfbanan vilket var värdefullt. Här tror jag att de offentliga aktörerna skulle behöva bli bättre på att komma ut med vad de kan hjälpa till med. När du är företagare så är du fast i ditt eget och då är det svårt att hitta tid att leta efter var du kan få hjälp, säga Joakim avslutningsvis.