Familjeföretaget som tar transportbranschen in i framtiden
IB Transport är ett distributionsåkeri i Mälardalen som tillgodoser hela transportkedjans behov med transport, logistik, lager och helautomatiserad pallsortering. VD Madelené Hjelm berättar om företagets historia, branschens utmaningar och satsningen på hållbarhet.
– Jag och min man Arnt jobbade till sjöss som unga, jag inom matlagning och han som matros. När vi fick våra två barn valde vi att gå iland och flytta till Kolsva utanför Köping. Arnt startade ett företag inom bemanning och jag hade lite ströjobb. När min pappa tog lastbilskort för att börja i en budfirma som sedan hastigt lades ner frågade jag om jag fick titta på företaget. Inom en vecka hade jag tagit över åkeriet och jag och pappa började med budkörningar åt industrin. Med tiden började även maken Arnt arbeta i åkeriet och familjeföretaget. De första tre åren rörde vi oss mest mellan Kolsva, Köping och Arboga. Sedan vi började samarbeta med DHL 2005 kan vi hjälpa lokala företag att nå ut till hela världen med gods.
Transportkedjans behov i ett företag
IB Transport har från 2013 huserat i Västerås. Sedan dess har företaget vuxit och fått allt större kundförfrågningar. Företaget har under tiden stärks upp med en tredje generation.
– Idag är vi ett 60-tal anställda och har 27 tunga lastbilar, 15 paketbilar, en kranbil och har 6 000 kvadratmeter lageryta. Det är ganska unik att ha en transportkedjas hela behov samlat i ett företag, med transport, logistik, lager och pallsortering.
En mix av kunder inom industri och logistikföretag gör att Madelené har insyn i samtliga segment av godsflödet.
– Det gör oss till lite av en konjunkturmätare. När covid kom minskade godsmängden drastiskt med oroväckande låga volymer. Sen öppnades kranen och nya utmaningar tog fart när e-handeln blev det nya normala och volymerna peakade till rekordhöga nivåer. Då fick vi anställa fler chaufförer. Det var en stor omställning men vi klarade det tack vare fantastisk personal som visade omsorg om varandra och såg till att hålla sig friska. På så sätt kunde vi säkerställa samhällets funktion genom att leverera till sjukhus, butiker och hem. Nu när pandemin har gått över så kom nästa elände med kriget i Ukraina. Det pratas om lågkonjunktur och vi har sett att hemleveranser minskar till samma nivå som innan pandemin. Vår totala godsmängd inom distribution ligger samtidigt på en nivå 28 procent över hur det var innan pandemin.
Hela familjen i företaget
Efter årsskiftet kommer 100 procent av familjen jobba i företaget.
– Sonen Hampus har jobbat på SAAB i Linköping men har nu bestämt sig för att ta lastbilskort och komma hem. Vår dotter Nathalie började som paketbilsförare hos oss efter studenten och jobbar nu som en av två trafikledare. Fördelen med att vara ett familjeföretag är att vi äter, sover och lever med det vi brinner för. För oss är det en självklarhet att vara ett samhällsstöd genom att transportera gods till alla samhällets instanser och privatpersoner. Det är inget tvivel om att vi gör skillnad och behövs. På gott och ont landar middagarna ofta i jobbrelaterade ämnen särskilt i ämnet att hållbarhetsanpassa verksamheten vilket är något som familjen brinner för.
Hela familjen är engagerade i framtiden för branschen och utvecklingen mot elektrifiering.
– Vi får våra första fem elbilar innan årsskiftet. Det är paketbilar som kan laddas med befintlig eltillgång. De stora lastbilarna kräver lite annan kapacitet på eltillgång vilket idag är väldigt kostsamt att installera. Det är snabba svängningar i branschen vilket gör det riskabelt med så stora investeringar. Vi skulle behöva att kommunen säkerställer infrastrukturen i staden, i dag är det en stor begränsning i Västerås. Men vi har otroligt bra samarbete med leverantörer av både lätta och tunga fordon. Vi har löpande avstämningar kring hur vi ska ligga i paritet med att vara fossilfria till 2030.
Till årsskiftet 2022/2023 kommer företaget att ha nått 2030 utsläppsmål.
– Allt tack vare våra Euro 6-motorer som går på fossilfria drivmedel och att paketbilarna uppdateras till eldrift. Därmed består 67 procent av hela vår fordonsflotta av fossilfria transporter. Ett av våra stora ögonblick var när vi fick DHLs miljöpris 2015, vilket speglar vårt långsiktiga miljöarbete vi haft en längre tid och fortsatt jobbar framåt för. Detta gav oss tidigt ett kvitto på att vi satsat rätt och gav oss energi för vidare satsningar.
Stöttar utbildningsföretagen
En utmaning i branschen är kompetensförsörjningen.
– Vi har märkt att nya chaufförer saknar tillräcklig körerfarenhet vilket ofta leder till skador på fordonen. En gymnasieutbildad lastbilschaufför har cirka 60 timmar körtid på tre år. Det är inte mycket när man sedan ska ut på vägarna med 60 ton. Därför har vi engagerat oss mycket i utbildningsråd och att bidragit med vår erfarenhet. Vi stöttar gärna utbildningsföretagen med branschens olika kompetenser som behövs för att bli en säker och anställningsbar lastbilschaufför. Vi är glada att vårt arbete uppmärksammas. Exempelvis nominerade Västerås oss till bästa företag i åkeribranschen för arbetsplatsförlagt lärande (APL).
IB Transport var även med och startade upp Sveriges första transportcollege på Edströmska gymnasiet i Västerås.
– Vi vill säkerställa att blivande chaufförer blir väl omhändertagna när de kommer på APL med verklighetslärande praktiska uppgifter. Ett sätt att stärka nyutbildade är att erbjuda sommarjobb efter studenten med målet att de sedan kan få en chans till anställning. Det har lyckats bra, vi har anställt fem APL-studenter till sommaren 2022. Framförallt är det glädjande att antalet tjejer ökar på transportutbildningen.
Madelené fick själv erfara diskriminering när hon tog över företag och ringde runt till förra ägarens kunder.
– Det var riktigt illa för 20 år sedan, då fick jag ofta höra ”lilla gumman, det här är inget för brudar”. Men det har tack och lov blivit bättre med tiden. Många kvinnor och döttrar har klivit fram och tagit över åkerier. Vi gör så mycket vi kan för att stötta den utvecklingen. Vi har samarbetat med Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd för att främja tjejer i branschen. Realityshowen Swedish truckers på TV4 som följer chaufförer i vardagen har också gett en bra boost. Jag är övertygad om att det blir en starkare och stabilare bransch med en mix av tjejer och killar. Även våra manliga chaufförer har bett oss anställa fler tjejer för att få en annan stämning på golvet.
Hur ser ni på framtiden?
– Vi ser ljust på framtiden och de nya möjligheter som till exempel utveckling mot elektrifiering innebär. Det är också spännande att undersöka hur vi kan använda oss av AI i branschen. Vi har ett nära samarbete med flera kunder för att se deras framtidsplaner och hänger på där. De erfarna kunderna vet att det ekonomiskt är bättre att ha ett stabilt och långsiktigt samarbete än att ständigt jaga lägsta priser, säger Madelene Hjelm avslutningsvis.