Allt ljus på en teknikpionjär inom whiskybranschen
Agitator är ett teknikdrivande företag med produktion i Arboga som tillverkar världens första vakuumdestillerade whisky. Framgång träffar destillerichefen som berättar om fördelarna med deras teknik, hur deras produkter tagits emot på marknaden och resan från idé till färdigt destilleri.
Agitator Whiskymakare grundades 2015 av stockholmsbolaget Nordic Whisky Capital som tidigare fokuserat på investeringar i olika whiskyföretag. Idén med att använda vakuumdestillering kom från destillerichefen Oskar Bruno.
– Jag har arbetat på ett gindestilleri i London där man använde vakuum i tillverkningen. Fördelen är att det möjliggör att reglera kokpunkten på vätskor, vilket sparar mycket energi och blir mer miljövänligt. Sedan vi startade har också all produktion varit fossilfri. Vi använder bara förnyelsebara bränslen och minimerar klimatavtrycket genom att låta biprodukterna bli djurfoder eller biogas. Även om det primära är att göra en god whisky så är det en stor fördel med vår miljöprofil och energieffektiva process, säger Oskar.
Varför valde ni att etablera er i Arboga?
– Vi tittade faktiskt på 30 olika alternativa lokaliseringar, från Karlshamn i söder till Orsa i norr. Vi utgick från en lång checklista med krav på lokalen. Vi fick bra kontakt med näringslivschefen i Arboga. Kommunen ställde upp på ett bra sätt med introduktion till hyresvärdar, VA-chefen, miljökontoret, räddningstjänsten med flera. Vi kände oss verkligen välkomnade och att kommunen ville att vi skulle etablera oss här. Självklart var det också viktigt att vi hittade lokaler som uppfyllde alla våra krav. Inte minst att våra lokaler ligger inom ett yttre skalskydd med beväpnade vakter. Då whisky är en stöldbegärlig vara krävs det hög säkerhet för att vi ska våga bygga upp ett lager. Då det är inom Saab:s område var det redan ett skyddsobjekt, med all den säkerhet som ligger inom det. Men engagemanget från näringslivschefen och en attraktiv hyreskostnad var också viktigt.
Stor utmaning bygga ett destilleri
2015 skrev Agitator hyreskontrakt i Arboga, sedan påbörjades det stora arbetet att skapa ett destilleri från grunden.
– Det är en stor utmaning att bygga ett destilleri, som involverar flera olika typer av myndigheter. Dels är sprit brandfarligt, dels är det även ett livsmedel vilket självklart ställer höga krav. Det var rejält krävande att knyta samman allting, bygga upp allt och få det driftsatt. Även om vi nu varit i produktion i fyra år så finns det hela tiden nya utmaningar. Vi vill alltid förbättra oss och nå en högre effektivitet.
När anläggningen blev klar 2018 så var Agitator först i världen med vakuumsystem för destillering av whisky.
– Just det att vi arbetar med nya tekniker för att producera en traditionell produkt som whisky gör att vi sticker ut som varumärke. Vi ser oss som en teknikdrivande pionjär inom whiskymarknaden som tänker nytt och samtidigt skapar en whisky av hög kvalitet. Nu i höst började världens första vakuumdestillerade whisky att säljas. Whisky anses normalt bli bättre och bättre med åldern. Vi eftersträvar så bra whiskey som möjligt på så kort tid som möjligt.
Vilken målgrupp vänder ni er till?
– Vår inriktning är alla som dricker whisky, med hela spannet från billigare blended whisky till dyrare single malt och specialprodukter. Vårt varumärke skall förknippas med nytänk och en experimentell anda, därför vill vi gärna testa nya grejer med specialsläpp av nya smaker och fat.
November 2021 påbörjade Agitator försäljningen av sin standardprodukt Agitator Single Malt. Den kunde köpas via beställningssortimentet, och blev snabbt en storsäljare. Nästa produkt de släppte var Argument kastanj som är lagrad på kastanjfat, vilket normalt sett inte används inom whisky.
– Vi vann en upphandling på Systembolaget som tog in 6 000 flaskor. Den sålde enormt bra, vilket gör att vi nu under november kan göra en återlansering. Efter det har vi under tio månader släppt ytterligare fem andra produkter på Systemet med allt från blended whisky, den amerikanska Blind Seal Whiskey till mindre specialutgåvor.
Hur är det att arbeta med alkoholmonopolet som kund?
– Ur ett företagsperspektiv är det positivt att kunna bearbeta en kund som ger möjlighet till spridning i hela Sverige. Och till samma utpris till kund. Det underlättar mycket. Så som processen ser ut så genomförs blindprovningar när de ska välja ut vilka produkter de ska ta in i sitt ordinarie sortiment. Vid sidan av detta så finns det även möjlighet att lansera produkter i beställningssortimentet. Blir det många beställningar på ett Systembolag kan de även ta in den i sitt butikssortiment. Vi har 180 butiker som tagit in single malt som lokalt efterfrågad produkt, vilket är mycket för en ny aktör som oss. I stora delar av Västmanland finns vi på många butikshyllor. Idag tillverkar vi cirka 275 000 flaskor om året, långt mer än vi säljer. Målet är förstås att vi på sikt även skall nå upp till den försäljningsvolymen. Idag säljer vi till Norge och Finland, men förbereder även en lansering på internationella marknader under
nästa år.
Hur ser utvecklingen ut inom whiskybranschen?
– Flera av de stora företagen har börjat skifta fokus från standardprodukter till att köpa upp mindre producenter med mer hantverkstillverkade produkter, så kallade craft beer eller craft whisky. Utvecklingen är faktiskt att stora jättar som Johnny Walker tappar marknadsandelar till mindre producenter. Precis det segment som vi också är i. Inte minst gäller det den yngre publiken som är trötta på det traditionella och söker nya smaker. Vi har även märkt av intresset i branschen. Många tittar på oss och det vi lyckats med. Globalt sett är vi verkligen i rampljuset just nu.
Vilka kompetenser krävs för att driva ett whiskydestilleri?
– Jag är destillerichef och har det operativa ansvaret. Christian Wikström är senior destillatör och fungerar som huvudoperatör. Men vi är många som har viktiga roller. Idag är vi åtta anställda som arbetar med allt från tillverkning till inköp, logistik, lager och buteljering. Gemensamt är att vi alla brinner för det vi gör.
Vilket är det största ögonblicket i företagets historia så långt?
– Det finns två stora avgörande ögonblick i vår historia. Det första var när vi tryckte på startknappen och började producera sprit. För första gången skulle malt whisky vakuumdestilleras. Då det aldrig gjorts förut, kunde vi inte vara säkra på slutresultatet. Att vi fick fram sprit med en kvalitet vi var stolta över gjorde att det blev en stor dag. Det var en första bekräftelse på att vi hade lyckats. Den andra stora milstolpen är när vi började lansera vår standardprodukt single malt till konsument. Då den lagrats i tre år så kunde vi inte heller vara helt säkra på hur kvaliteten skulle bli. Men vi fick otroligt fina recensioner och lovord.
Hur ser framtidsplanerna ut?
– Kortsiktigt är vår vision att bli en av de större märkena på svenska marknaden med vår höga kvalitet och hållbara produktion i Sverige. På längre sikt vill vi även bli erkända internationellt som en producent att räka med, säger Oskar Bruno avslutningsvis.