– På Amazon kan små varumärken slå de stora drakarna. 60 procent av omsättningen kommer från små och medelstora företag, säger Carl Helgesson.
– Det är ett gyllene tillfälle att etablera sig på Amazon Sverige
Framgång träffar Carl Helgesson som är en av Sveriges främsta experter på Amazon för att tala om vilka möjligheter som finns när e-handelsplattformen etablerar sig i Sverige. Han berättar om möjligheterna för små- och medelstora företag att slå stora jättar på Amazon.
Carl Helgesson hade en bakgrund som entreprenör inom eventbranschen i Stockholm när han började arbeta som tillväxtstrateg för Värnamo kommun. Efter 1,5 år tröttnade han på att vara anställd och ville åter bli entreprenör.
– Då funderade jag på var jag hade de största möjligheterna att lyckas. Där jag såg möjligheter var Amazon och började läsa på allt jag kunde om plattformen innan jag 2013 lanserade mitt första varumärke. Det tog fart direkt och jag tog tjänstledigt från Värnamo kommun och flyttade till USA. Sedan dess har jag byggt upp fem varumärken som byggts på att säljas på Amazon i USA, berättar Carl.
Efter att själv ha lyckats insåg han att det fanns ett stort behov för andra företagare att få hjälp att lyckas på Amazon. Därför startade han 2017 Rankona Mazon där han hjälpt många varumärken att lyckas på Amazon.
– Amazon växer hela tiden. Just nu är det ett gyllene tillfälle för svenska företag att etablera sig på e-handelsplattformen. När Amazon öppnade upp här hade över 100 miljoner produkter och främst bjudit in duktiga internationella försäljare. Det var därför vi såg lite konstiga översättningar. Om svenska företag nyttjar det läget som finns nu innan de internationella företagen bjudit in svenska översättare kommer de att få ett stort försprång som inte går att ta in, berättar Carl Helgesson.
Vad krävs för att lyckas på Amazon?
– Det som är intressant med Amazon, och som alla inte vet, är att det är en marknadsplats där det lilla enskilda varumärket har en möjlighet att slå de stora drakarna. 60 procent av omsättningen på Amazon kommer tvärtom mot vad många tror från de små och medelstora företagen. I de allra flesta produktkategorier är det drivna små egna varumärken som tar den större delen av kakan på grund av att de är mycket mer villiga att anpassa sig till Amazon. De tar bättre hand om sin produktsida, skriver bättre beskrivningar och tar bättre bilder. Sammantaget gör det att de är bättre på att positionera sig inom sin produktkategori. Än så länge använder många av de stora varumärkena Amazon främst som en produktkatalog där de bara laddar upp alla sina tusentals produkter. Det är ett helt feltänk.
Vad är det allra viktigaste på Amazon?
– Vilken position du har inom din kategori är det allra viktigaste. 80 procent av alla sökningar är produktrelaterade sökord, det vill säga även om du vill köpa en Puma t-shirt så söker du efter t-shirt i första hand. Om du får en stark position kan du bygga upp ett starkt varumärke. Det är detta som gör att jag rekommenderar bolag att gå in på Amazon Sverige för att ta position i en produktkategori. När du väl ligger i topp så kommer det att vara svårare för andra att komma i kapp.
Än så länge är Amazon Sverige ännu en mer avskalad plattform än sina europeiska motsvarigheter.
– Den stora skillnaden kommer att bli när Amazon Prime lanseras som innebär att företag som ansluter sig kan erbjuda fri frakt och snabba leveranser från Amazons lager i Eskilstuna till hela Europa. Amazon tar sedan hand om logistik, kundservice, returer med mera. Produkter som är anslutna till Prime får en större synlighet på sajten, och även om Amazon tar en avgift för tjänsten, är det värt kostnaden. Redan idag kan du ansluta dig till Pan-European Fullfillment by Amazon som det heter, som gör att du skeppar dina produkter till ett Amazon-lager och kan sälja på alla Amazons europeiska marknadsplatser, med 1-2 dagars leverans till alla de länderna. Det är ett kostnadseffektivt sätt att sälja till andra länder och att exportera dina varor. När du väl är godkänd i ett land är det enkelt att koppla på fler länder.
Om jag till exempel driver en klädbutik i Hallstahammar, hur ska jag göra för att lyckas på Amazon Sverige?
– Att vara återförsäljare till andras produkter på Amazon är jättestort. Det gäller att välja bra produkter som ligger bra till på sökord och sedan att nyttja fördelarna med att ansluta dig till Amazons logistiktjänst. Sedan gäller det förstås att ha koll på sin marginal, Amazon tar en viss procent för tjänsten och för lagerhållning. Och tänk på att lägg ned kärlek på din produktsida. Bra bilder och video konverterar mycket. Ju mer video du arbetar med, desto större fördelar får du på Amazon. I USA är livevideo stort. Det fungerar som ett smartare och mer autentiskt TV-shop där du berättar om dina produkters fördelar.
Hur ska jag tänka om jag är varumärkesägare?
– Här finns det stora likheter med Google. Har du inte kontroll över ditt varumärke på Amazon, så är det stor risk att någon annan tar kontroll över ditt varumärke på Amazon, förstör din prisbild och kommunicerar på fel sätt. I slutändan kan det göra att du får dåliga omdömen som kan smitta av sig på ditt varumärke totalt sett. Även om du skall handla i en fysisk butik är det i USA så att 9 av 10 kollar recensioner på Amazon innan de köper produkter. På sikt kommer det bli på samma sätt i Sverige. Därför är det också viktigt att du har en klar strategi gentemot dina återförsäljare också om de vill sälja via Amazon.
Finns det goda exempel, svenska företag som lyckats väl på Amazon?
– Rent generellt har faktiskt svenska och nordiska företag hittills inte varit så aktiva på Amazon. De som har testat har många gånger gjort det på fel sätt. Många har gått in som Amazon Vendor, där Amazon är återförsäljare åt deras produkter. Och inte arbetat med bra content, inte tänkt igenom sökmotoroptimering eller produktsidorna. Många har också sett Amazon mer som ett hot istället för en möjlighet. Om det kommer en stor våg, kan man antingen välja att surfa på vågen eller kämpa emot vågen. Idag har Amazon en marknadsandel på 50 procent i USA, 49 procent i Tyskland och 34 procent i Storbrittanien. Jag ser att det finns stora fördelar för de som lyckas vara med nu och rida på vågen redan från början. Ett av de svenska bolag som lyckats riktigt bra på Amazon är dock The Friendly Swede från Uppsala som startat upp som en liten aktör och jobbat smart med sitt content. Även Better Hockey som vi hjälpte med en analys och strategi som de sedan själva implementerade har efter det gått från att omsätta 2 miljoner till 17,5 miljoner på ett år. Värt att tänka på är att Amazon också är ett skyltfönster och en möjlighet att komma in på de stora fysiska kedjorna.
Vilka produktsegment växer mest?
– En tydlig trend är att tillverkande industrier ser en möjlighet att sälja direkt på Amazon och tar fram egna varumärken istället för att sälja via återförsäljare. Idag kan du på Amazon USA köpa det allra mesta, inklusive lastbilar. 2016 omsatte Amazon 1 miljard dollar på B2B, 2017 10 miljarder dollar, 2018 20 miljarder dollar och 2023 beräknas B2B omsätta 33 miljarder dollar. Så företag som går före och säljer B2B på Amazon Sverige kommer att få fördelar. Amazon arbetar så att de premi-erar de företag som är tidigt ute. Värt att tänka på är att Amazon alltid har fokus på slutkunden och generellt sett inte prioriterar kundtjänst för säljande företag. Hittintills har dock Amazon Sverige varit närmare säljarna, vilket är riktigt positivt. Så läs på och utbilda dig, sedan är det bara att surfa på vågen, säger Carl Helgesson, VD och grundare Rankona Mazon AB.